Den trans-nordiske retail-kæde Elkjøp, som herhjemme driver Elgiganten, er i øjeblikket udsat for et større exodus af chefer og top-indkøbere. I alt har op mod 15 centrale medarbejdere rykket teltpælene op for at søge lykken hos konkurrenterne i Expert-koncernen, lyder det fra flere kilder.
Hos Expert bekræfter koncernchef Lars Christensen, at man i løbet af foråret tager imod et større antal nye kolleger.
"Det er ikke helt galt med tre håndfulde folk, som er kommet eller kommer til Expert. Men der er kun enkelte af dem, der er startet hos os endnu," siger Lars Christensen.
Det mest markante jobskifte skete allerede i forsommeren sidste år, da koncernchef Ronnie Blomseth sagde farvel og tak efter 25 år hos Elkjøp. Han gik i første omgang til et job hos Dolphin Management, som ejer en del af Expert. Kort før jul tiltrådte han så jobbet som nordisk driftsdirektør i Expert. Og det lader til, at Blomseth har inspireret en hel del af sine gamle kolleger.
"Vi får yderligere en række mennesker ind (fra Elkjøp, red.) primært i vores indkøbsafdeling. Det er her, vi forstærker os ganske kraftigt i forhold til den strategi, vi har lagt for hele Norden. Mange fra Elkjøp eller Elgiganten har en god fornemmelse af, at Expert fremadrettet bliver en af de store kæder, og derfor har de søgt over til os. Men vi har også bestræbt os på at få de bedste i branchen. Det er dem, vi nu har fået over til os," siger Lars Christensen.
Et andet markant jobskifte skete i november, da Elgiganten sagde farvel til sin danske direktør, Jesper Boysen. Han starter senere i dette forår som såkaldt "etableringsdirektør" hos Expert, hvor han, som Lars Christensen udtrykker det, "i første omgang" skal stå for at banke en stribe nye store Expert-butikker op i "større danske byer". Det vil ifølge Lars Christensen ske i løbet af 2014.
Ifølge Channelworlds oplysninger har den norske storaktionær i Expert, Øivind Tiedemandsen, selv været særdeles aktiv med at lokke Elgiganten og Elkjøps kernemedarbejdere.
Koncernchef Lars Christensen ønsker dog ikke at kommentere, om der er tale om en bevidst aktion for at underminere konkurrenten.
"Jeg er endnu ikke vågnet op med hverken et hestehoved eller et oversavet fladskærms-tv i min seng. Men det er da klart, at det har haft en vis betydning for Elkjøp. Men sådan er det jo. Hvis man vil noget, og vil det alvorligt, er det vigtigt, at man går efter de dygtigste," siger Lars Christensen.
Læs mere: