HP's topchef: Jeg elsker kanalen

HP lover større bonus til partnere. Og så skal det være slut med at hugge kunder fra forhandlerne, lyder det fra HP's topchef, Meg Whitman.

Artikel top billede

HP's topchef Meg Whitman var rent ud sagt overstrømmende i sin kærlighedserklæring til forhandlerkanalen, da hun tirsdag talte til mere end 2.000 forhandlere ved HP's globale partnerkonference i Las Vegas.

"Det vigtigste jeg har lært i den korte tid, jeg har været i HP, er hvor vigtig kanalen er. Det er forhandlerkanalen, der har bygget HP. Jeg elsker kanalen. I er en stor del af vores forretning og en stor del af vores fremtid. Det er jer, der er HP's ansigt i forhold til vores kunder," lød det fra Whitman til stort bifald fra tilhørerne.

Under konferencen har HP lanceret en stærkt revideret udgave af sit partnerprogram, som er en del af den fire års plan, som Whitman annoncerede kort efter sin tiltræden for halvandet år siden.

HP lover forhandlerne, at det nu skal være både mere enkelt og profitabelt for HP's partnere at handle med hardwaregiganten, samtidig med at der nu skal satses stærkt på øget innovation og udvikling af nye produkter. Og så skal det være slut med, at HP selv rager gode kunder og handler til sig.

"Vi har nu en meget klar politik i forhold til at tage forretning fra jer: Det vil ganske enkelt ikke blive accepteret," lød det fra Meg Whitman.

Et andet område, hvor HP sadler om, er de meget bureaukratiske beslutningsveje, som har præget samarbejdet med forhandlerne. Nu skal forhandlere og kunder have hurtig og klar besked, når de henvender sig.

"På min vej rundt i vores organisation så jeg, at der var flere mennesker, der kunne sige nej, end folk der kunne sige ja. Det har vi vendt på hovedet for at styrke vores forretning. " sagde hun og fortalte, at hun det seneste halvandet år har brugt mere end 1.000 timer på at tale med forhandlere og kunder.

Større bonus og mere innovation

Som en del af det reviderede partnerprogram ændrer HP sit bonussystem, så bonus og rabatter ikke længere er afhængig af, om forhandlerne når de forud fastsatte salgsmål. På samme måde fjernes det nuværende loft over, hvor stor en bonus man kan opnå ved at sælge HP.

"I får bonus og rabat fra den første dollar. Jo mere I sælger, jo mere skal I tjene. Det er sådan, vi vil drive vores partnerforretning," sagde Meg Whitman.

Hun varslede også en markant satsning på innovation indenfor både HP's pc- og printprodukter, server-storage, netværk og services.

Meg Whitman henviste samtidig indirekte til sine to forgængere - Leo Apotheker, som var på posten i mindre end et år, og ikke mindst den forkætrede Mark Hurd, som skar ned på HP's innovation for i stedet at satse på at skabe vækst drevet af marketing.

"Jeg er her ikke for at søge de lette løsninger, men for at ruste HP til succes. De sidste par år har ikke været lette. Vi har haft udfordringer, men I har været en stor støtte, og nu er vi på en rejse, som skal vende udviklingen i HP," sagde Meg Whitman.

Senere i sit indlæg slog hun fast, at hun ikke render af pladsen i utide, ligesom hun lovede, at hendes efterfølger - når den tid kommer - skal findes i HP's egne rækker.

Læs mere:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S