"SCROOGLED! Hvis du tror, at Google respekterer dit privatliv, så kan du godt tro om igen."
Sådan lyder overskriften på Scroogled.com.
Siden må ses som et led i den tilspidsede konkurrence mellem Microsofts seneste mail-skud på stammen Outlook.com og Googles Gmail.
Microsoft: Google respekterer ikke dit privatliv
Hele sidens formål går nemlig ud på at afdække, hvorfor du som bruger ikke skal vælge Gmail men derimod Outlook.
"Google går alle sendte eller modtagende mails igennem på Gmail for at lede efter nøgleord, så de kan målrette betalte reklamer mod Gmail-brugerne," kan man blandt andet læse på den kritiske side.
Scroogled.com postulerer videre, at der ikke er nogen vej uden om denne 'invasion af dit privatliv'.
Med en række af disse advarsler forsøger Microsoft således at få brugerne over på deres eget mail-service, Outlook.
"Outlook.com prioriterer dit privatliv. Du vil ikke se nogen reklamer, der er baseret på nøgleord fra dine private mails. Din email er ikke henvendt til andre end dig selv," står der videre på siden.
Microsoft: Eric Schmidt siger det jo selv
Med et par citater fra Eric Schmidt fra Google, forsøger Microsoft at stille det endnu mere klart op for mail-brugerne.
"Hvis du har noget, som du ikke ønsker nogen ved, så skulle du måske i første omgang slet ikke gøre det," citerer Microsoft Eric Schmidt for at have udtalt og følger op med endnu et citat fra Googles direktør:
"Der er, hvad jeg vil kalde, en linje for privatlivet. Et af mange af Googles politikker er at, at komme meget tæt på denne linje uden at træde over den."
Læs også:
Microsoft på strandhugst hos Lotus Notes-brugerne
Outlook.com versus Gmail: Det kæmper de om
Outlook sætter reklame op foran Google hovedkvarter
Læs også:
Slår alle de andre: Her er Europas mest populære web-mail
Så mange brugere har Microsofts nye Outlook.com
Mens Microsoft stadig er i gang med at udfase Hotmail over til Outlook, forsøger virksomheden således også på andre fronter at gå aggressivt mod en af deres største konkurrenter, Google.
Det har blandt andet medført en større reklame ved Googles hovedkvarter i Silicon Valley, der kortfattet anmoder Google om at lade folks email-kontoer være i fred:
"Hey, Google! Hold op med at gå igennem folks email for at sælge reklamer."
Konkurrencen er skærpet til
"Hotmail har stadig flere brugere end Gmail, men forskellen bliver mindre og mindre. Og Microsoft ønsker selvfølgelig at fastholde føringen om ikke udvide den," sagde Dan Olds, der er analytiker hos The Gabriel Consulting Group, i forbindelse med lanceringen af Outlook.com.
Læs mere om hvordan Microsoft kan trække kunder væk fra Google her.
Ved Outlook.com's udgivelse tog det bare 14 dage at få 10 millioner brugere over på Outlook.com webmail.
Og siden dets introduktion den 31. juli 2012 er der kommet flere til.
"Over 25 millioner aktive Outlook.com brugere, og i dag gør vi det endnu nemmere for Gmail brugere at skifte," meddelte Outlook.com sidste via deres blog.
Så stor andel har topspiller på email-markedet
Ifølge IDC havde Microsoft på email-markedet i Danmark en omsætnings-markedsandel på 58 procent i 2011.
Andenpladsen nuppede IBM med 28 procent af den samlede omsætning.
Endelig lå Google på daværende tidspunkt i Danmark på blot 0,5 procent ifølge IDC.
Det er dog målt på omsætning, og måler man på antallet af brugere på de respektive løsninger, ser billedet ikke nødvendigvis sådan ud.
Det kan du læse mere om her.
Læs også:
Microsoft jubler: Så mange tilmeldte sig Outlook.com på seks timer