Apples krav presser Humac

Apple-forhandleren har svært ved at tjene penge. Stærk vækst er ikke nok til at opveje et presset marked og store udgifter til butiksindretning.

Artikel top billede

Verdens mest hypede og letomsættelige it-varer er ikke nogen garanti for en gylden forretning. I hvert fald ikke, hvis man er forhandler.

Sådan er situationen for den danske afdeling af Apple-kæden Humac, som sidste år solgte varer og ydelser gennem sine ti butikker for tæt på en halv milliard - 453 millioner kroner. Den imponerende vækst smitter dog ikke af på bundlinien, hvor overskuddet før skat endte på beskedne 4,5 millioner kroner - kun lige godt en procent af omsætningen.

Humacs danske landechef Morten Bo Andersen forklarer det pauvre resultat med store udgifter til butiksindretning, som er en uundgåelig del af tilværelsen som Apple-forhandler.

"Omkostninger til indretning og vedligeholdelse af butikkerne presser vores overskudsgrad. Men med en omsætning tæt på den halve milliard er vi næsten der, hvor vi gerne vil være. Vores udfordring er så, at indtjeningen ikke er god nok. Markedet er meget prisfølsomt, og så er der sket et skift i markedet i retning af tablets," siger Morten Bo Andersen.

I årets løb har Humac åbnet en enkelt helt ny butik i Hillerød, men har samtidig gennemrenoveret eller flyttet fire af de nu i alt ti butikker, som man har i Danmark. Og det har været en dyr fornøjelse, fortæller Morten Bo Andersen. Alligevel forventer han i løbet af i år at åbne yderligere to butikker.

"Vi åbner butikkerne i samarbejde med Apple, men det er ikke altid, vi har den samme holdning til, hvor en ny butik passer bedst. Apple er interesseret i at få en bedre geografisk dækning, mens vi er interesseret i butikker, hvor vi kan tjene penge. Åbningen af Hillerød er et eksempel på et sted, hvor de hensyn har mødtes," siger han.

Han glæder sig dog over et stigende salg til erhvervskunder, som delvis opvejer den dårligere indtjening på retailsalget.

"Det vi skal tjene penge på er vores services - konsulenter, som vi tjener rigtig gode penge på. Selvfølgelig kunne vi godt tænke os at tjene flere penge på vores samarbejde med Apple, men vi er grundlæggende meget tilfredse og satser på de ydelser, vi kan tilbyde ved siden af selve produkterne," siger Morten Bo Andersen.

Læs mere:

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Supporter til Service Desk

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    DevOps Softwareudvikler i PET

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S