Artikel top billede

Sådan bliver din webshop mere brugervenlig: Stjæl de andres ideer

Hvis du vil have kunder i e-butikken, er du nødt til at gøre den brugervenlig. ComON har talt med en ekspert i usability om, hvad du skal være opmærksom på.

Du kan ikke komme udenom at tænke brugervenlighed, når du vil drive en god og bæredygtig webshop.

Kan brugerne ikke finde ud af at bruge din webshop, smutter de hurtigt videre til din konkurrent.

I forhold til den fysiske handel er der nemlig langt kortere afstand mellem e-butikkerne.

Det betyder, at du er nødt til at tænke nogle ting igennem, inden du udvikler din webshop.

"Grundlæggende handler det om at undersøge, hvem der gerne vil bruge din webshop, og hvad de gerne vil kunne," fortæller Ole Gregersen," der underviser i usability på IT-Universitetet i København.

Gør som de andre

Ifølge Olge Gregersen findes der ikke én rigtig opskrift på, hvordan du optimerer din webshop. 

Alligevel er der nogle få ting, som det er en god idé at tænke ind i din løsning, når du udvikler din webshop.

"En webshop er jo et stykke teknologi, og der er nogle usability-principper, man prøver at leve op til. Og det er sådan noget med, at man eksempelvis overholder de gældende konventioner. Det er at prøve at forstå, hvilke retningslinjer der findes for god usability," siger Ole Gregersen.

Derfor er det ifølge usability-eksperten en god idé at se på, hvordan andre har gjort og få sin webshop til at fungere, som alle andre webshops fungerer. 

"Man skal se på de erfaringer, som folk har, og hvordan de er vant til at bruge tingene. Det er de forventninger, som brugerne har," forklarer Ole Gregersen.

Herefter kan du blive mere konkret og bestemme dig for, at søgefeltet skal være et bestemt sted, og kurven skal ligge på en bestemt måde.

"I virkeligheden forsøger man bare at få siden til at leve op til nogle gældende principper," siger Ole Gregersen og fremhæver et naturligt navigationsflow som et godt udgangspunkt.

Dette skal du være opmærksom på

Der er mange forskellige tilgange til et godt navigationsflow. Den ene tilgang er at designe et flow, der minder om det, kunderne kender fra andre webshops. 

"Det betyder, at når de kommer fra andre shops, skal de ikke til at lære forfra, hvordan din shop hænger sammen," siger Ole Gregersen.

Så ved de allerede, at der er en forside, nogle kategorier og produktsider, og de ved, at man kan lægge varer i kurven og derfra gå ind i et bestillingsforløb, hvor de kan komme videre til betalingen.

"Dybest set er det jo bare at leve op til de forventninger, som brugeren har omkring, hvordan butikken hænger sammen," forklarer Ole Gregersen.

Han mener samtidig, at der ikke er nogen retningslinjer for, hvilke farver de forskellige elementer skal have. 

"Jeg tror, at tiden er løbet lidt fra den måde at arbejde på. Det ligger nogle år tilbage at sige, at links eksempelvis skal være understregede," siger Ole Gregersen.

Hans råd er derfor at gøre som de store, men ikke uden forbehold, for dit website er unikt, ligesom dine kunder er unikke.

"Gør du som de store, er du et godt stykke henne ad vejen. Kunsten herfra er at prøve at få indsigt i, hvad der foregår på dit website," fortæller Ole Gregersen.

Han mener, at dér, hvor der opstår nogle dogmer omkring udformningen af webshops, er, at der er nogle gode måder at lave check-ud-forløb på og nogle gode måder at lave produktsider på.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere