Læs også:
Her er Microsofts største fiaskoer og successer i 2012
Klar til 2013? Her er dine helt store it-udfordringer
Sådan sparer Svendborg kassen med cloud-mails
Hvis Microsoft skal gennemføre en succesfuld lancering med sit nye kontorpakke- flagskib, Office 2013, så kræver det samtidig, at flere andre produkter slår igennem.
Det mener Anders Elbak, der er analytiker i IDC.
Det er især tabletmarkedet og integrationen med andre Microsoft produkter som eksempelvis Sharepoint, der skal drive den nye Officepakke frem.
Analytikeren forudser samtidig, at flere virksomheder vil være tilbageholdende overfor produktet, alene fordi integrationen med skyen er massiv sammenlignet med tidligere produkter.
Succesfuld lancering afhænger af andre produkter
Ifølge Anders Elbak hænger en succesfuld tabletlancering nøje sammen med Office 2013's potentiale på markedet.
"Det kan blive en pludselig succes, hvis eksempelvis Windows 8 tablets for alvor får medvind," siger han og fortsætter:
"På den måde adskiller succesraten sig fra tidligere, hvor det mere handlede om Exchange- og Sharepoint-integration."
Anders Elbak vurderer samtidig, at markedet vil optage produktet i samme tempo, som ved tidligere udgivelser.
"Historisk set vil der gå et par år, før markedet benytter den nye Office-version," vurderer han.
Her er det svage punkt
Et af salgsargumenterne for Office 2013 er større integration med skyen i form af Skydrive, men det er et salgsargument, der kan give slagside.
"Selvom Office 2013 er dybere integreret med skyen end tidligere versioner, er det ikke et springende punkt for integrationen i mange it-afdelinger," mener Anders Elbak.
Analytikeren vurderer, at der ligefrem vil være mange virksomheder, som vil være særligt tilbageholdende.
"I dag er der en tilbageholdenhed omkring produkter i skyen. Flere virksomheder vil særligt være usikre på Skydrive-funktionaliteten, nærmere bestemt usikkerhed og uvidenhed om, hvor data befinder sig. Det kan blive uoverskueligt for nogle," vurderer han.
Derfor skifter virksomhederne
Anders Elbak vurderer, at de færreste virksomheder smider deres gamle kontorpakker ud.
Der skal mere til end blot en ny version af kontorpakken, førend virksomhederne hopper med på vognen.
"Et skifte til Office 2013 vil umiddelbart ligge i forlængelse af et andet skifte i it-afdelingen. Eksempelvis i forbindelse med dybere integration af Sharepoint-løsninger, udskiftning af arbejdsstationer eller på anden måde projekter, hvor det giver mening at skifte," mener Anders Elbak og afslutter:
"Et andet incitament til at skifte kunne være at enkelte funktioner bliver deciderede musthaves."
Læs også:
Her er Microsofts største fiaskoer og successer i 2012