Læs også:
Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie
Kæmpe it-projekt dømt til at slå fejl inden premiere
Danmark klar til historisk it-projekt - men ups, noget mangler
Fornylig blev den store danske selvbetjeningsøvelse i kontakten mellem danskerne og kommunerne indledt med henblik på at spare en milliard kroner årligt fra i 2015.
Målet er til den tid, at 80 procent af alle borgerhenvendelserne sker ved, at det offentlige stiller selvbetjeningsløsninger til rådighed på nettet, som danskerne så skal bruge, når de eksempelvis ønsker at flytte eller skrive deres børn op til skolegang.
For at holde snor i, at vi så også reelt betjener os selv og benytter den nye digitale postkasse på Borger.dk, følger KL op på, i hvor høj grad vi flytter os over på de digitale løsninger.
"Vi indsamler hvert halve år målinger af folks selvbetjening, henvendelser over telefon og fysiske fremmøder for at se, om henvendelsesmønstrene ændrer sig," fortæller Pia Færch fra KL's kontor for Digitalisering og Borgerbetjening.
Først svar om et halvt år
Pia Færch fortæller, at indsamlingerne af de mange borgerhenvendelser foregår i efteråret og til foråret.
Derfor har KL først til foråret et reelt billede af, hvordan danskerne har taget imod de nye digitale tider i kontakten med den offentlige sektor.
Det noget forsinkede realtidsbillede af danskernes selvbetjeningsvaner skræmmer dog ikke Pia Færch i den store indsats med at få gjort analoge borgere til digitale selvbetjenere.
"Jeg er ret sikker på, at det går i den rigtige retning, for hver gang vi har målt, er der flere og flere, der vælger at anvende selvbetjening. Vi kan på udvalgte områder i nogle kommuner se, at selvbetjeningsgraden på eksempelvis skoleindskrivningen ligger over 90 procent," forklarer kontorchefen fra KL.
Hun siger samtidigt også, at hvis de halvårlige målinger afslører, at fremdriften på selvbetjeningsløsningerne falder, så vil KL i samarbejde med kommunerne analysere på, hvad der skal gøres for at hjælper danskerne til tasterne.
Pia Færch tilføjer, at der indenfor det næste års tid ikke er nogen specifikke mål, datoer og deadlines med at få så og så mange danskere til at betjene sig selv.
Kampagne til tre millioner
Sideløbende med indførslen af selvbetjeningskravet har Digitaliseringsstyrelsen skudt en informationskampagne med et samlet budget på tre millioner kroner i luften.
Sådan reklamerer det offentlige for mere selvbetjening
Her er det overordnede budskab, at "det offentlige bliver mere digitalt".
Reklamekampagnen er fordelt med print-annoncer i store landsdækkende aviser som Jyllands-Posten, Politiken og Søndagsavisen.
Sideløbende er der rykket annoncer ind i mere specialiserede medier som Gaffa, Kino og Vores Børn samt indgået samarbejde med ældreorganisationer, så der også er annoncer i Pensionisten og i Pensionist Tidende.
På nettet har Digitaliseringsstyrelsen valgt at spendere penge på blandt andet Facebook-reklamer, Google Adwords og ramme målgruppen for flytninger på boligsider som Boliga.dk og Boligsiden.dk.
Kører på forskellige tidspunkter
Hele kampagnen kører fra 19. november og frem til 31. januar.
Og i den periode har Digitaliseringsstyrelsen valgt at afsætte midler til de specifikke selvbetjeningsområder på forskellige tidspunkter i kampagnens løbetid.
"Vores flyttekampagne bliver først rigtig skudt i gang til januar, da analyser viser, at det er i januar, at der er mest travlt med flytningerne," forklarer kontorchef Jimmy Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen, der er udnævnt som ansvarlig for det offentliges informationskampagner omkring selvbetjeningsløsningerne og digital post.
Han tilføjer, at der også er sendt informationsmateriale i form af blandt andet foldere og plakater ud til 600 biblioteker og borgerservicecentre, så borgerne ved udgangspartierne kan se to meter høje standere, der minder folk om, at de nu fremover bør betjene sig selv på nettet.
Læs også:
Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie
Kæmpe it-projekt dømt til at slå fejl inden premiere
Danmark klar til historisk it-projekt - men ups, noget mangler