Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Om små to uger kaster den offentlige sektor danskerne ud i et af de mest omfattende digitaliseringsprojekter, hvor borgerne skal hjælpe den offentlige sektor med at spare store beløb. Få overblikket her.

Lige om lidt skal du ikke længere ringe, maile eller møde op hos din kommune, hvis du skal have skrevet dit barn op i en skole.

Fremover skal du nemlig selv klare ærterne med høflig selvbetjening på Borger.dk.

For om 12 dage ruller myndighederne et af landets største it-projekter nogensinde ud til knap 4,3 millioner danskere over 15 år.

Det sker i form af en stribe selvbetjeningsløsninger, som fra den 1. december skal afløse borgernes telefon-, mail- og fysiske kontakt til den offentlige sektor.

Allerede fra næste år vil den offentlige sektor stille endnu flere selvbetjeningsløsninger til rådighed, og i 2014 og 2015 vil de resterende løsninger ifølge den nuværende plan blive rullet ud.

Fra 2013 vil selskaber også blive tvunget til at kommunikere med offentlige myndigheder via digital post, mens alle borgere får en digital postkasse på Borger.dk til kommunikation med det offentlige, som derefter i videst muligt omfang vil sløjfe sine papirbreve.

Du kan læse mere om digital post her.

Sparer årligt en milliard

Formålet med de mange selvbetjeningsløsninger og de digitale postkasser er simpelthen, at de offentlige myndigheder skifter kanalstrategi.

De fremtidige mål er, at 80 procent af al relevant kommunikation mellem borgerne og myndighederne sker digitalt.

Overskriften på bundlinjen er selvfølgelig besparelser.

Digitaliseringsstyrelsen og KL forventer, at det offentlige fra 2015 kan hentes gevinster på omkring en milliard kroner årligt, når borgerne kommer til tasterne.

Milliardbesparelsen er ifølge Økonomiaftalen fra i sommers mellem regeringen og KL fordelt med 255 millioner kroner årligt fra 2014 på selvbetjeningsløsningerne (dem fra fra 2012 og 2013) og 547 millioner kroner på digital post årligt fra 2015.

Dertil kommer udrulningen af de resterende selvbetjeningsløsninger fra 2014 og 2015, som sammen med digital post og eksisterende selvbetjeningsløsninger (dem fra 2012 og 2013) er estimeret til at runde en milliard kroner i 2015.

Læs mere

Du kan læse mere om de kommende selvbetjeningsløsninger på de nedenstående links:

Kommuner halter efter med digital selvbetjening
Meget snart bliver selvbetjening på Borger.dk til virkelighed for alle danskere. Alligevel kniber det for mange kommuner med at få især ét selvbetjeningsområde ind Borger.dk

Smart trick: Sådan lokker kommune de gamle online
I Odense har kommunen slået danmarksrekorden i at få ældre medborgere på nettet med helt simple tricks. Læs her, hvordan kommunen gør.

Sådan bliver den nye version af Borger.dk
Større fokus på brugervenlighed og selvbetjening har været to af succeskriterierne for relanceringen af Borger.dk, der ser dagens lys i næste uge.

Vi er de bedste til at bruge selvbetjening på nettet
Ingen lande i Europa slår os, når det gælder brug af selvbetjenings-løsninger på nettet.

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark
KL har sat mange penge af til over 20 selvbetjeningsløsninger til alle danskere over 15 år. Læs her, hvad vi får for pengene.

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Du skal snart til tasterne sammen med alle andre danskere over 15 år, hvis du vil i kontakt med det offentlige. Se her, hvor omfattende den digitale selvbetjening bliver.

Derfor dropper danskerne digital selvbetjening
Langt hovedparten af danskerne er klar til en digital offentlig sektor, men vi bruger ikke de løsninger, der eksisterer. Det er der en helt bestemt grund til.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Enterprise Architecture Day 2025 - Aarhus: Compliance, cloud og AI-governance

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, sikkerhed og compliance, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

27. marts 2025 | Læs mere


SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Er I klar til næste hændelse?

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere