Las Vegas: "Yammer ligner måske et legetøj, men det er det bestemt ikke," lyder det fra en af grundlæggerne af den sociale tjeneste, Adam Pisoni, på SharePoint 2012-konferencen i Las Vegas.
Der er ikke tale om en konkurrent til Facebook, hvor brugerne kan snakke om den nye frisure eller vise billeder fra mormors fødselsdag, forsikrer han.
Yammer skal derimod bruges til at styrke kommunikationen blandt medarbejderne i virksomheder kloden rundt, hvilket ifølge firmaet allerede sker i 200.000 firmaer.
Seks milliarder skal retur
I sommer købte Microsoft Yammer for et beløb svarende til cirka seks milliarder danske kroner.
Og nu skal det køb tjene sig hjem igen, hvilket blandt andet har betydet, at programmet er blevet integreret i Microsofts øvrige software, hvilket igen skal booste antallet af brugere.
Microsoft har blandt andet valgt at forfremme Yammer til en standard-komponent i SharePoint 2013 Online og Office 365.
En funktion som brugeren bliver præsenteret for allerede på sin startside.
Der er altid tre gode grunde
Adam Pisoni bruger de tre klassiske argumenter for, at Yammer har sin berettigelse i SharePoint.
"Det vil bringe personer og information tættere sammen, hvilket eksempelvis giver bedre grundlag for beslutninger. Desuden organiserer det virksomhedens ansatte i et eller flere interne netværk, og så giver det et højere informationsniveau og en bedre firmakultur," siger han.
Den cloud-baserede sociale tjeneste skal naturligvis også beriges med en app til den mobile platform.
Den er på vej, sammen med en tættere integration til et andet Microsoft-køb, Skype.
Microsoft vil promovere Yammer som en selvstændig tjeneste og som et element i Office 365 og i SharePiont 2013 online.