Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.
It-giganten KMD er blevet hevet i Arbejdsretten af HK på grund af en frokost-strid.
Læs mere her.
Sagen er den, at KMD udskilte sin BPO-forretning, og i den forbindelse fjernede gratis frokost til de ansatte.
"Det er rigtigt, at BPO (Business Process Outsourcing) i forbindelse med de organisatoriske ændringer også besluttede, at medarbejderne i BPO forretningen fik ændrede personalevilkår, således at de ikke længere har betalt frokost," udtaler Karin Hindkjær, der er HR- og Kommunikationsdirektør i KMD.
"Det er ikke sædvanligt i branchen at have betalt frokost, og derfor blev medarbejdervilkårene justeret til konkurrencesituationen," forklarer hun videre.
Enig om at være uenig om frokosten
Samtidig understreger hun, at alt er foregået efter de gældende regler på området.
"Det er både KMD's og BPO's opfattelse, at vi helt og holdent har levet op til vores forpligtigelser i forbindelse med ændringerne," udtaler hun.
"HK er imidlertid ikke enige i dette, og derfor er vi blevet enige om at være uenige på dette punkt - og af samme årsag skal arbejdsretten nu træffe afgørelse, hvilket er normal procedure i sådanne sager," lyder det fra Karin Hindkjær.
Endelig forklarer hun, at KMD i sin tid udskilte BPO-forretningen, fordi man "ikke var stærke nok på pris".
"Derfor besluttede vi tilbage i 2010 at udskille vores BPO forretning til et selvstændigt selskab."
"Det gjorde vi for at sikre, at BPO forretningen fortsat er sund til gavn for kunder, virksomhed og medarbejdere," slutter personaledirektøren.