Artikel top billede

Flere KMD-ansatte bliver spist af med egen-betalt frokost. (Foto: Povl D. Rasmussen)

KMD-chef: Derfor tog vi betalt frokost fra ansatte

Det er slut med betalt frokost for visse KMD-ansatte, og det er der en særlig grund til, forklarer KMD-direktør.

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.

It-giganten KMD er blevet hevet i Arbejdsretten af HK på grund af en frokost-strid.

Læs mere her.

Sagen er den, at KMD udskilte sin BPO-forretning, og i den forbindelse fjernede gratis frokost til de ansatte.

"Det er rigtigt, at BPO (Business Process Outsourcing) i forbindelse med de organisatoriske ændringer også besluttede, at medarbejderne i BPO forretningen fik ændrede personalevilkår, således at de ikke længere har betalt frokost," udtaler Karin Hindkjær, der er HR- og Kommunikationsdirektør i KMD.

"Det er ikke sædvanligt i branchen at have betalt frokost, og derfor blev medarbejdervilkårene justeret til konkurrencesituationen," forklarer hun videre. 
 
Enig om at være uenig om frokosten
Samtidig understreger hun, at alt er foregået efter de gældende regler på området.

"Det er både KMD's og BPO's opfattelse, at vi helt og holdent har levet op til vores forpligtigelser i forbindelse med ændringerne," udtaler hun.

"HK er imidlertid ikke enige i dette, og derfor er vi blevet enige om at være uenige på dette punkt - og af samme årsag skal arbejdsretten nu træffe afgørelse, hvilket er normal procedure i sådanne sager," lyder det fra Karin Hindkjær. 

Endelig forklarer hun, at KMD i sin tid udskilte BPO-forretningen, fordi man "ikke var stærke nok på pris".

"Derfor besluttede vi tilbage i 2010 at udskille vores BPO forretning til et selvstændigt selskab."

"Det gjorde vi for at sikre, at BPO forretningen fortsat er sund til gavn for kunder, virksomhed og medarbejdere," slutter personaledirektøren.

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere