Læs også:
Apples mægtige tablet-imperium kan ramle sammen
Apple skovler penge ind trods krisen: Så vildt er det
Lige siden den første iPad blev lanceret i starten af 2010, har Apple domineret tablet-markedet.
Sådan er det for så vidt stadig, men på det seneste har der været en tegn på, at Apples mægtige tablet-imperium går en kritisk tid i møde.
Forklaringen er, at både Android- og Windows 8/Windows RT-produkterne nu kommer buldrende.
I den seneste opgørelse over tablet-markedet i tredje kvartal 2012 kan man således også se, hvordan Apple er under stigende pres.
Ikke mindst Samsung og Amazon har godt gang i salget med deres Andriod-tablets.
Samsung har i forhold til tredje kvartal sidste år oplevet en vækst på hele 325 procent, så selskabet nu har en markedsandel på 18,4 procent.
Apple sidder nu på 50,4 procent af markedet.
I samme kvartal sidste år var markedsandelen ifølge IDC 59,7 procent, og siden den oprindelige iPad kom på markedet, har Apple være vant til at eje det meste af markedet.
De kommende måneder bliver afgørende
Analytikerne fra IDC peger på, at tredje kvartal i år har været præget af, at mange forbrugere ventede på en ny iPad Mini og en ny, forbedret udgave af den store iPad.
Nu, hvor de produkter er ude, står Apple stærkere i det kommende kvartal.
Samtidig er en sværm af Windows-tablets dog nu klar til kamp ude i butikkerne ved siden af Android-produkterne.
For bare et år siden var iPad i langt højere grad ene om at stjæle forbrugernes opmærksomhed.
"Konkurrenterne øger presset på markedslederen Apple," lyder det fra IDC.
"Med introduktionen af en række Windows 8 og Windows Windows RT-tablets har forbrugerne nu en tredje platform at vælge. Men priserne er kritiske inden for tablets, og Microsoft og partnerne vil få en hård tid med at vinde en del af forbrugernes penge med priser, der starter på 500 dollars," skriver IDC.
Apple kan dog trods den øgede konkurrence glæde sig over, at pengene fortsat vælter ind på salget af primært iPhones og iPads.