Læs også:
Sociale medier: Her er brølerne, du skal undgå
Hver fjerde virksomhed har sat grænser for eller kontrollerer på anden måde, hvor meget de ansatte bruger Facebook i arbejdstiden.
Det skriver magasinet Lederne, der har foretaget en undersøgelse blandt 1.769 chefer.
Hver tredje virksomhed har desuden etiske retningslinjer for, hvad de ansatte må og ikke må, når de er online i arbejdstiden.
31 procent af de danske virksomheder har helt forbudt deres medarbejdere at bruge Facebook og Twitter i arbejdstiden.
46 procent tillader, at de ansatte bruger de sociale medier mellem otte og 16.
Til gengæld viser undersøgelsen også, at kun syv procent af virksomhederne forventer, at de ansatte besvarer e-mails og sms'er uden for arbejdstiden.
61 procent siger, at det forventer de slet ikke, mens 30 procent af virksomhederne oplyser, at de 'til dels' forventer, at de ansatte er tilgængelige efter fyraften.
Facebook på sygehuset
I december sidste år gik bølgerne højt om de ansattes brug af sociale medier, når de var på arbejde på Hvidovre Hospital.
Angiveligt havde medarbejderne på Hvidovre Hospital surfet rundt på nettet i 4.000 timer på en måned, målt i september og oktober, hvilket svarer til 24 fuldtidsstillinger.
Det fik ledelsen op i det røde felt, og på en uge var de ansattes tidsforbrug på de sociale medier halveret.
Den historie kan du læse her.