Læs også:
Brug Google+ og spræng søgemaskinerne
Sådan vil Google bremse overdreven søgeoptimering
Sådan får du 1,3 mia glade kineserne på dit website
Det ser skidt ud for mange danske hjemmesider, som langt fra har forstået konceptet bag SEO, det mener søgemaskinespecialist Thomas Rosenstand i hvert fald.
"Alt for mange webbureauer i Danmark mangler en basal forståelse, hvordan man opbygger en hjemmeside, der kan gøre sig godt på Google.
Om det så er fordi, kunderne ikke er til at danse med eller fordi webbureauerne mangler viden, det ved jeg ikke?" siger Thomas Rosenstand."
Brugervenlighed og indhold skal være lige i øjet
Han forklarer, at selv hjemmeside i hundredetusindkroners-klassen har helt elementære mangler.
Brugervenlighed og indhold skal være lige i øjet, hvis man vil holde på sine potentielle kunder og ligge højt i Googles søgeresultater.
"Jeg ser alt for ofte nye hjemmesider, der er virkelig flot designet. Man tænker: Hold da kæft, bare jeg havde de evner til at kunne skabe det her."
"Så går man ind på siden, og så kommer det, hvad gør jeg nu?" siger Thomas Rosenstand.
Og det spørgsmål må ens besøgende ikke stille sig selv.
"Der er ingen 'klik her og bliv ringet op' eller 'klik her og bestil', intet.
Når man så foreholder det til firmaet, så siger de; 'jamen der står da kontakt helt oppe til højre i menuen med bitte små bogstaver'," siger Thomas Rosenstand.
Det skal være nemt for dine besøgende
Og den går altså ikke. Du bliver nødt til at gøre det nemt for dine potentielle kunder.
"Det er en kæmpe fejl, som mange virksomheder begår. Så hvis du vil have succes med SEO, så skal brugervenlighed være i orden," pointerer Thomas Rosenstand.
Brugervenligheden kan dog ikke gøre det alene. Du skal 360 grader rundt, hvis du vil have succes med SEO.
Disse ting mangler ofte på hjemmesiderne
Det ser heller ikke godt ud med det indholdsmæssige, hvor mange hjemmesider også helt misforstår konceptet bag SEO.
Virksomhederne udarbejder ofte en liste over søgesætninger, de gerne vil være synlige på.
Men Google er sådan indrettet, at hvis det ikke står på siderne, ja så kan Google ikke finde ud af det.
"Sandsynligheden for at to til tre ord, som et firma gerne vil være synlig på, overhoved ikke findes i nogen sammenhæng på hjemmesiden, den er ganske stor," siger Thomas Rosenstand, der samtidig fortæller, at treden indenfor SEO er sociale medier.
Sådan gør du
Det handler blandt andet om at få optimeret sin side i forhold til, hvordan Google rangerer søgeresultater.
"Man er simpelthen nødt til at sætte sig ned og lave den her guldliste over de 10 vigtigste generiske søgeord og så minutiøst opbygge indhold på hjemmesiden.
Firkantet sagt én underside på hjemmesiden per søgeord," siger Thomas Rosenstand.
Har du selv tips, tricks eller kritik af SEO, så er du velkommen til at skrive til os, eller liste dem op i kommentarfeltet nedenunder.
Læs også:
Alt om SEO: Sådan kommer du hurtigt til tops i Google
Brug Google+ og spræng søgemaskinerne