IBM har brugt fire år på at udvikle supercomputeren Watson, som vandt over to menneskelige deltagere i det amerikanske quiz-show Jeopardy sidste år. Det blev anset som en milepæl på vejen mod kunstig intelligens. Watson er i stand til at forstå spørgsmål i det almindelige menneskelige sprog - og levere det rigtige svar fra sin enorme database.
Den gigantiske supercomputer fylder det samme som ti køleskabe, men fremover kan man få de samme muligheder på en telefon i lommestørrelse.
IBM's innovationschef Bernie Meyerson har en vision om en stemmeaktiveret Watson, som svarer på spørgsmål - en slags super-Siri.
En landmand kan stå ude på sin mark og spørge telefonen: "Hvor skal jeg plante mit korn?" Han får straks et svar, baseret på sin lokation, historiske tendenser og videnskabelige data.
Watson bliver allerede brugt til at analysere finansielle informationer for Citigroup og medicinske data for Wellpoint.
Den næste version, døbt Watson 2.0, skulle være så energi-effektiv, at den kan køre på smartphones og tablets.
"Energibehovet til Watson falder meget hurtigt. En dag vil du have umiddelbar adgang til en utrolig database med hele verdens viden," siger Meyerson til Bloomberg.
IBM regner med at tjene milliarder på at sælge Watson til finans-verdenen, sundheds-sektoren, teleselskaber og andre industrier. Men den store udfordring er at gøre Watson til et håndholdt produkt for almindelige brugere.
Supercomputeren er opkaldt efter IBM-grundlæggeren Thomas J. Watson og den består af 10 Power 750-servere med 15 terabyte RAM og 2.880 processor-kerner. Maskinen kører med Linux og har en ydelse på 80 teraflops. Det svarer til 6.000 almindelige desktop-computere.
Nu skal der tilføjes stemme- og billedgenkendelse, så Watson også er i stand til at reagere på sine omgivelser.
"Vi håber at give ham flere sanser i version 2.0. En fyr kan sige til sin telefon, "Jeg er her og det er, hvad jeg kan se", og løfte den op for at tage billeder af sine omgivelser," siger Katharine Fraser, der er forskningschef hos IBM.
I modsætning til Apple, der kom med den digitale assistent Siri i sin iPhone 4S sidste år, har IBM fokus på virksomheds-kunderne. Men efter Jeopardy-dysten er Watson næsten lige så kendt som Siri, og det kan bane vejen for, at den også finder vej ud til private forbrugere.