Læs også:
Spotify-ansatte tjener kassen på firma-aktier
Den svenske streaming-musiktjeneste Spotify kan notere en omsætning på godt 1,4 milliarder kroner, forlyder det fra selskabets hovedkvarter i Luxembourg.
Det er en stigning på 40 procent i forhold til sidste års omsætning.
Det skriver Computerworlds svenske søstermagasin Computer Sweden.
Gratis er ikke godt
Hovedindtægterne stammer fra de 2,6 millioner betalende kunder, som sørger for 1,17 milliarder i kasseapparatet.
De resterende omkring 230 millioner kroner kommer fra reklamer, som godt 30 millioner brugere bliver udsat for, når de logger ind på den populære online-musiktjeneste.
Det vil med andre ord sige, at knap otte procent af kunderne står for 83,5 procent af indtægterne, og de mange gratis-brugere er årsagen til, at Spotify må tage imod en dalende omsætning per bruger.
I 2011 kunne Spotify eksempelvis score knap 450 kroner per betalende bruger, mens en gratisbruger bidrager med lige omkring 7,5 kroner til omsætningen.
Pilen peger opad trods tab
Samlet kan opstartstjenesten Spotify notere et nettotab på 338 millioner kroner mod 211 året før.
Det øgede tab skyldes ifølge årsregnskabet, at Spotify har investeret i flere hænder, mere software og større international udbredelse.
Trods tabet ser forretningen rundt regnet godt ud for Spotify.
For reklameindtægterne er steget med 30 procent i forhold til sidste år. De betalende medlemmer betaler samtidig mere end 300 procent i forhold til sidste år.
Og på salg af filer til download kan Spotify rive en omsætning på 25 millioner kroner hjem, hvilket er en forøgelse på 2.800 procent i forhold til sidste år.