Læs også:
Folkeskolen får intet ud af dyre it-investeringer
Lærer-formand: Drop nu den digitale eksamen
Mens blomsterne i den danske ungdom har holdt en god, lang sommerferie fra skolernes dansk-, matematik- og naturfagsundervisning, har der lydt massiv kritik af manglende it-satsninger på de danske læreranstalter.
Administrerende direktør i brancheforeningen IT-Branchen, Morten Bangsgaard, har blandet andre været ude i flere medier - herunder IT-Branchens egen hjemmeside - med udsagn om, at den allerede afsatte halve milliard kroner til fremtidens digitale skole langtfra har fået ben at gå på.
Morten Bangsgaard frygter ligefrem, at vi i Danmark får digitale taberskoler, hvis der ikke snart sker noget med de penge, som den tidligere VK-regering afsatte til øget digitalisering i folkeskolen.
Mangler konkrete planer
Især hæfter han sig ved, at der kun er blevet afsat 50 millioner kroner af de aftalte penge i 2012 jævnfør sommerens aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL).
"Det allervigtigste, som stadig mangler, er konkrete planer for, hvordan vi får alle skoler med," forklarer Morten Bangsgaard, efter han har rost regeringens tanker om at styrke didaktikken blandt lærerne og udvikle de digitale læremidler til skolerne.
Sjælden berøring med tasterne
Også oppositionspartiet Liberal Alliance er med på kritikken af den manglende digitale indsats i den danske folkeskole.
Liberal Alliance henter blandt andet næring i en ny undersøgelse fra it-giganten KMD's analyseafdeling, der peger på, at folkeskolen er sakket digitalt bagud i forhold til elevernes normale hverdag.
KMD er selv leveringsdygtig i flere forskellige it-løsninger til den danske folkeskole.
KMD-undersøgelsen viser, at eleverne på skolerne ofte støder på problemer med it-udstyr i løbet af en skoledag.
Desuden har næsten halvdelen af eleverne oplevet, at der kan gå en måned eller mere uden brug af digitale læremidler.
Vil sætte turbo på
Liberal Alliances børne- og undervisningsordfører Merete Riisager vil i et forslag til en digitaliseringsstrategi i grundskolen sætte turbo på it-udrulningen i klasselokalerne for at skabe en mere fri folkeskole, hvor skoleledelsen og lærerne bruger ressourcerne på at udfolde deres faglighed frem for kontrol.
"Digitale lærermidler kan tilgodese undervisningsdifferentiering og inklusion. Alt i alt betyder det, at vi får dygtigere elever, der er godt rustet til livet efter folkeskolen," lyder det i Merete Riisagers debatoplæg til en mere digital - og først og fremmest bedre - folkeskole hertillands.
Helt konkret foreslår Merete Riisager, at vi først og fremmest skal have skabt en brug infrastruktur, hvilket blandt andet inkluderer et sikkert og stabilt trådløst netværk på skolerne.
Dernæst anbefaler hun, at indkøb af digitale hjælpemidler som eksempelvis digitale bøger og læringsspil i høj grad bør konkurrenceudsættes for at skabe en markedsdrevet ramme om for de digitale platforme i en fleksibel indkøbsmodel.
Derudover skal den digitale pædagogik og lærernes it-kompetencer styrkes, så der kan undervises it-understøttet i alle fag, ifølge Liberal Alliance.