Læs også:
TDC indfører daglig kontrol af kritisk it
Massive it-fejl hos TDC efter leverandørskifte
Carsten Dilling: Sådan føles direktørstolen i TDC
TDC's skift til Tata som it-leverandør på bekostning af CSC har resulteret i massive it-problemer hos telekoncernen.
Siden det officielle leverandør-skift den 1. april har it-problemerne resulteret i frustrerede TDC-medarbejdere og vrede kunder, som ikke kunne benytte selvbetjeningsløsninger og måtte vente forgæves på teknikerbesøg.
Men administrerende direktør og koncernchef, Carsten Dilling, siger nu til Computerworld, at han intet har at klage over i forhold til Tata Consultancy Services.
"Vi har hele tiden i TDC's topledelse regnet med, at det her blev smertefuldt med det tempo, vi satte. Men samtidig er vi kun blevet endnu mere bekræftede i, at TCS er den rigtige, langsigtede partner," siger Carsten Dilling.
Han har netop afleveret sit første TDC-regnskab og rundet den første måned i direktørstolen, og selvom den også har været præget at it-problemer, er han yderst tilfreds med Tata som ny leverandør.
"Vi er meget imponerede over den måde, de inspirerer os på, og over de helt åbenlyse kompetencer, de har omkring at have teleselskaber som kunder i deres butik," siger han til Computerworld.
Tempo til en verdensrekord
Udmeldingen kommer, selvom det blot er en måned siden, at it-problemerne nåede et niveau, hvor TDC indførte daglig kontrol med it-fejlretninger på kritiske systemer og selvom eksempelvis TDC's mailsystem har oplevet et total-blackout under leverandør-skiftet.
"Jeg synes, at man skal perspektivere det lidt og sætte det op i forhold til, hvad det er for et projekt, vi har gået igennem - og hvad vi regnede med, at der kunne komme af problemer," siger Carsten Dilling.
"Vi har haft forstyrrelser og problemer, men vi har faktisk både kontraktmæssigt og i forberedelserne kørt det her projekt enormt forceret og efter en slags verdensrekord. Ikke at vi stræbte efter det, men fordi sådan nogle projekter nogle gange har gavn af at blive kørt hurtigt igennem. "
Er det gået for hurtigt?
"Det kan man altid spørge sig selv om, men jeg vil sige, at der også ville have været problemer, hvis vi havde kørt det i et langsommere tempo."
"Du lave et spænd mellem, hvad der var det bedste og værste udfald af det her. Der ligger vi altså langt fra det, vi havde frygtet, hvis du kigger på, hvad det er for nogle problemer, hvor alvorlige de har været, og hvor meget forretningsmæssig negativ værdi de har haft."
Går efter en win-win med Tata
I hvor høj grad har problemerne rokket ved den business case, I havde lavet på forhånd?
"Den er ikke rokket overhovedet. De problemer, vi har haft, har vi kunnet overkomme."
"At et email-system ikke kører en halv eftermiddag er altså ikke noget, der gør, at TDC mister millioner af kroner. Det er besværligt og generende og irriterende, men det er ikke noget, der forværrer business casen."
Har problemer haft eller får de konsekvenser for Tata - eksempelvis i form af en bod?
"Nej, i indkøringen af sådan en kontrakt er vi i en bodsfri periode. Det her skal også helst ende som en win-win-situation. Ellers kommer sådan et strategisk partnerskab aldrig til at fungere."
"Vi havde regnet med, at det her ville koste forstyrrelser, og at det ville blive et smertefuldt andet kvartal. Vi ser virkelig forbedringsmomenter nu, og at TCS begynder at få både deres processer og værktøjskasse kørt ind."
"De begynder også at få kompetenceprofilen op på de nye folk, der kommer ombord," lyder det fra Carsten Dilling.
Han peger på, at TDC allerede nu mærker besparelserne ved at have skiftet fra CSC til TCS.
Læs også:
TDC indfører daglig kontrol af kritisk it