De ansatte i DSB S-tog roser hinanden på deres nye sociale plaform. Det gør de for at skabe en bedre arbejdsdag og en bedre kundeservice.
Det er i hvert fald tanken bag DSB S-togs sociale løsning, Echo.it
Princippet minder meget om opslagene på Facebook-væggen, og det hele afvikles på website, udviklet af firmaet Echo.it, der har stillet den sociale platform gratis til rådighed i en seks måneders testfase.
Medarbejderne deler ud af deres erfaringer og kommer med gode ideer.
En del aktivitet
Det er frivilligt, om man vil bidrage, men godt halvdelen af de 800 ansatte har siden maj postet indlæg, og debatterne har meget aktivitet, mener projektlederen på løsningen, Jonas Bladt Hansen.
"Vi har skabt et internt socialt medie, der giver mulighed for at anerkende hinanden for den indsats, vi gør for kunderne i hverdagen. Vi laver et 'echo', når vi har leveret en god service overfor kunderne. På den måde kan de gode handlinger inspirere til nye handlinger og i sidste ende give kunderne en bedre oplevelse ved at tage toget," siger han.
70 procent af aktiviteten på Echo.it står driftspersonalet for, og det er godt, for det er jo dem, der befinder sig ude i marken hos kunderne, fremhæver Jonas Bladt Hansen.
Fra kys til kaos
Websitet er delt ind i en række kategorier eller temaer, som S-togsmedarbejderen kan knytte sin kommentar til.
Kategorierne hedder: Indspark fra kunderne, Fra kaos til kys - hvor man kan fortælle om, hvordan man har løst en kaotisk situation - Ros en kollega og et par kategorier, der skifter. Lige nu hedder de:
Hjælp en turist og i forbindelse med de store broarbejder rundt omkring i København i løbet af sommeren, er der i øjeblikket en kategori, der hedder Ændret køreplan.
DSB S-tog havde forventet, at 30 procent ville bruge platformen, så at halvdelen af S-togsmedarbejderne er på, er en succes, for det er ikke et krav, at de ansatte bruger det.
"Vi har valgt at se det som et rigtig socialt medie, så hvis vi ikke formår at motivere folk til at bruge det, så har det ikke sin berettigelse. Alle er oprettet i systemet, men deres profil aktiveres først, når de bruger det første gang," fortæller Jonas Bladt Hansen.
Såfan har DSB grebet opgaven an
Projektlederen er positivt overrasket over den dialog, indlæggene har kastet af sig.
"Der har været langt mere respons på indlæggene, end vi havde turdet håbet på. I snit har hvert 'echo' fået 1,5 kommentarer og syv 'synes godt om," siger Jonas Bladt Hansen.
Inden lanceringen drøftede man, om det overhovedet var særlig realistisk, at medarbejderne ville gøre noget så udansk som at rose sig selv for noget, de gør på jobbet.
"De fleste var skeptiske overfor det. Derfor oprettede vi kategorien 'ros en kollega'. Status lige nu er, at 50 procent er ros til kolleger og 50 procent handler om, hvad man selv har gjort. Det er vi meget tilfredse med," siger Jonas Bladt Hansen.
Der genereres gode ideer i kommentarfelterne, men Jonas Bladt Hansen beklager, at de indtil nu ikke har lavet et system, der samler ideerne systematisk op.
"Vi har haft ledere inde og se på ideerne, men jeg har ikke lavet en formaliseret opsamling af dem endnu."
Ingen business case
Der er helle ikke lavet en egentlig business case på projektet.
"Det er mere en tro på, at det kan lade sig gøre, og ikke så meget noget, vi kan regne os frem til. Der er lidt pioner-ånd over det, og der er en del virksomheder, som nu er blevet interesseret i at høre mere om den måde, vi har gjort det på," siger Jonas Bladt Hansen.
Adfærdskodeks
DSB S-tog har endnu ikke har haft negative oplevelser med ansatte, der går over stregen i debatten. Man følger DSB's almindelige adfærdskodeks, som gælder i den virkelige verden.
De, der får flest 'likes' på deres indlæg, opnår status af Helte og præmieres hver måned. De fire bedste får en lille anerkendelse og kommer op og hænge på en plakat. Derudover kan de vælge mellem at rive en dag ud af kalenderen og besøge en anden afdeling eller få et gavekort.
Hver tredje måned kåres kvartalets Superhelt, som får lov at deltage i et møde med selskabets direktør for at være med til at diskutere nye tiltag.
Direkte kommunikation
50-årige Erik Laursen er togrevisor, og han er især glad for, at han har mulighed for at rose sine kolleger, så alle kan høre det.
"Nogle gange er kollegaen væk, inden man når at få sagt tak for hjælpen. Hvis det var en lokomotivfører, man ville sige noget pænt til, skulle vi tidligere skrive til hans leder, for at han kunne få roserne. Nu har vi en platform, hvor vi kan skrive direkte. Samtidig ser hans chef og hans kolleger det," fortæller Erik Laursen i en pause fra billetkontrollen.
Det giver desuden resten af den store DSB-organisation en bedre forståelse for, hvad S-togspersonalet går og laver, mener han, og han er især tilfreds med den direkte kontakt, som betyder, at informationerne dels kommer hurtigt ud, dels ikke filtreres, før de rammer de relevante modtagere.
"Vi kunne også komme med gode ideer før, men det druknede lidt og kom ikke til de rigtige personer. Og meningen kunne gå tabt, når budskabet skulle igennem flere led," siger Erik Laursen.
Han skriver kun på echo.it, når han er på arbejde og bruger lidt tid i sin pause i togpersonalets opholdsrum, hvor der er opstillet computere.
"Der er stadig mange, som ikke kan forstå meningen med det. Det er især de ældre. Jeg er selv analfabet til it, men det er nemt at bruge. Det er især de yngre og dem i administrationen, der tager det til sig. Nogle er lidt skeptiske over at skulle bruge deres pause på det," siger Erik Laursen.