Computerworld News Service: Microsoft har nu bekræftet, at selskabet vil droppe navnet Metro, som det i over et år har brugt til at betegne den nye brugergrænseflade i både Windows 8 og Windows RT.
"Vi har brugt begrebet Metro-stil som kodenavn i produktudviklingsfasen i mange af vores produktlinjer," forklarer en talskvinde i en udtalelse via e-mail. "Idet vi nærmer os lanceringen og går fra dialog med branchen til en bredere dialog med forbrugerne, vil vi bruge vores kommercielle navne."
I torsdags rapporterede The Verge, at websitet var i besiddelse af et internt notat, der forklarede Microsofts medarbejdere, at forandringen var resultatet af "samtaler med en vigtig europæisk partner," der tvang Microsoft til at "stoppe brugen" af ordet Metro som brand-navn.
Nyt navn på vej
Der vil snarest blive introduceret en erstatning for navnet Metro.
Indtil da skal Microsofts medarbejdere ifølge notatet bruge udtrykket "Windows 8 style UI."
Microsoft skal angiveligt have sendt et lignende notat til tredjepartsudviklerne.
"Dette er ikke nogen stor sag for Microsoft, det er mest af alt blot pinligt, men det er en unødvendig forstyrrelse," vurderer Patrick Moorhead, der er ledende analytiker hos Moor Insights & Strategy.
Microsoft har brugt ordet Metro i betegnelsen af en bred vifte af komponenter i Windows 8 og Windows RT - heriblandt den underliggende designfilosofi, der gør stærkt brug af topografi.
Fredag gav en søgning på Microsofts website på udtrykket "Windows 8 style UI" ingen resultater, mens udtrykkene "Metro" og "Metro style" var stærkt udbredte.
Ingen har vidst det
Hvis det hele tiden har været meningen kun at bruge ordet Metro som kodenavn, så har Microsoft været dårlig til at gøre udviklerne, brugerne og medierne opmærksom på denne omstændighed.
Da Stephen Sinofsky, der er chef for Microsofts Windows and Windows Live Division, 31. august sidste år offentliggjorde sit første indlæg om den nye brugergrænseflade på bloggen Building Windows 8, brugte han ordet Metro 14 gange alene eller som et adjektiv såsom i udtrykkene "Metro-stil", "Metro-oplevelse" og "Metro-verden."
Sinofsky nævnte aldrig, at Metro blot var et kodenavn eller satte det i citationstegn for at markere noget sådant.
Og det var en stor fejl, mener Moorhead.
"Jeg tror, det vil tage flere år at luge 'Metro' ud af branchens sprogbrug," siger Moorhead.
Flere kilder peger på verdens femtestørste detailhandel, det tyske konglomerat Metro AG med hovedkvarter i Düsseldorf, som afsender af den klage, der har fået Microsoft til at droppe navnet Metro.
En talsmand fra Metro AG afviser at kommentere: "Vi kommenterer som regel ikke på markedsrygter."
Windows er vejen frem
Microsoft oplyser, at selskabet ikke dropper navnet Metro som følge af et sagsanlæg, men afviser at svare på det opfølgende spørgsmål, om ændringen sker på grund af truslen om et sagsanlæg måske angående varemærke- eller ophavsretsmæssige forhold.
Talskvinden fra Microsoft afviser også at oplyse, hvem den "vigtige Microsoft-partner" er, der blev nævnt i det interne notat, som citeres af The Verge.
At Microsoft opgiver Metro som varemærke, gør det dog muligt for selskabet at spille på sin styrke - varemærket Windows - vurderer Moorhead.
"Enhver dollar, der investeres i navnet Metro, tages væk fra varemærket Windows," siger han.
"Heldigvis for Microsoft vil der nu i stedet blive opbygget opmærksomhed på, kendskab til og i visse tilfælde endda præference for en 'Windows-brugergrænseflade'."
Men en del af denne brand-værdi vil ifølge Moorhead gå tabt, fordi navnet Metro sandsynligvis vil være svært at få til at forsvinde.
Microsoft står her over for noget af en udfordring: I onsdags offentliggjorde selskabet, at Windows 8 havde nået RTM-milepælen (release to manufacturing), hvilket betyder, at udviklere, pc-producenter og erhvervsliv kan have det nye styresystem i hænde inden for to uger.
Windows 8 samt pc'er og tablets med Windows 8 og Windows RT vil være på hylderne 26. oktober.
Oversat af Thomas Bøndergaard