Artikel top billede

Expert: Sådan vil vi lokke kunderne tilbage

Efter flere år med store indtjeningsproblemer prøver Expert-koncernen nu lykken med et nyt koncept.

Experts nordiske koncerndirektør Lars Christensen løfter nu lidt mere af sløret for, hvor han ser kædens primære svagheder.

Svagheder, der gennem de seneste år har sendt kæden til tælling på det hårdt pressede retailmarked, hvor især konkurrenten Elgiganten har vundet frem.

Ifølge Lars Christensen er en af de største udfordringer, at kædens butikker stritter i for mange retninger.

For Expert-koncernen er repræsenteret i fire lande og omfatter mere end 700 butikker, hvoraf kun cirka 200 er egenejede.

"Vi er meget forskelligartede i de fire lande, vi repræsenterer. Vi står konceptuelt ikke skarpt nok i forbrugernes øjne. Hvis du spørger folk, hvad de tænker om Expert, vil svarene være meget forskellige," siger Lars Christensen til CRN.

"Det er der, vi har et problem i Expert," siger koncerndirektør Lars Christensen, der mener, at de forskelligartede butiksidentiteter vanskeliggør en fælles, slagkraftig markedsføring af Expert-brandet.

Koncernen har derfor, som det seneste initiativ for at rette kursen op, sat gang i et større projekt for at udvikle og implementere et samlet koncept på tværs af landegrænser og ejerskabsforhold.

"Der er kun et hovedfokus, og det er forbrugeren. Og det, som forbrugeren gerne vil, skal vi gerne udstråle i vores butikker. Der er mange ting, der skaber den helhed, der gør, at man som forbruger siger: 'Derfor jeg går i Expert'. Så det er den helhed, vi skal finde frem til," forklarer Lars Christensen.

Hvad står Expert for?

Og metoden er ganske simpel, om end den tager tid at gennemføre. Lars Christensen og den resterende koncernledelse er startet ud med at stille sig selv en række basale spørgsmål.

"Hvad er det, der gør, at jeg som butik er indbydende over for en forbruger? At man har lyst til at komme ind i Expert? Det er utrolig vigtigt at definere sådan nogle ting. Det er et spørgsmål om, hvad det er for et sortiment, vi har i vores butikker. Hvad er det for en service, vi yder? Hvad er det for en prispolitik, vi har?" spørger Lars Christensen.

Udfordringen ligger i at finde de rette svar på de mange spørgsmål, sammenskrive dem til et koncept og derefter implementere det hele i alt fra markedsføring, sortiment og prisstrategier til service, butiksindretning og rådgivning.

Danser mellem to stole

Men det seneste initiativ afslører, at Expert-koncernen stadig har svært ved at finde sit ståsted i en verden, hvor indtjeningen er hårdt presset af aggressive lavpriskonkurrenter og onlinehandelen.

Kort fortalt lader koncernen stadig til at kæmpe med at finde balancen mellem på den ene side at tilbyde bedre service end konkurrenterne, og på den anden at tage priskonkurrencen op med konkurrenter som Elgiganten.

"Der er ingen tvivl om, at Expert vil eje servicebegrebet. Derfor er vi ved at se på både vores sortiment og måden, som vi yder service på. Men vi glemmer på ingen måde prisparameteret, som jo er meget vigtigt," lyder det for eksempel fra direktøren.

Da mange af spørgsmålene dog endnu er ubesvarede, forventer han først, at Expert udruller det nyudviklede koncept ud i løbet af de næste 6-12 måneder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere