Artikel top billede

Expert: Sådan vil vi lokke kunderne tilbage

Efter flere år med store indtjeningsproblemer prøver Expert-koncernen nu lykken med et nyt koncept.

Experts nordiske koncerndirektør Lars Christensen løfter nu lidt mere af sløret for, hvor han ser kædens primære svagheder.

Svagheder, der gennem de seneste år har sendt kæden til tælling på det hårdt pressede retailmarked, hvor især konkurrenten Elgiganten har vundet frem.

Ifølge Lars Christensen er en af de største udfordringer, at kædens butikker stritter i for mange retninger.

For Expert-koncernen er repræsenteret i fire lande og omfatter mere end 700 butikker, hvoraf kun cirka 200 er egenejede.

"Vi er meget forskelligartede i de fire lande, vi repræsenterer. Vi står konceptuelt ikke skarpt nok i forbrugernes øjne. Hvis du spørger folk, hvad de tænker om Expert, vil svarene være meget forskellige," siger Lars Christensen til CRN.

"Det er der, vi har et problem i Expert," siger koncerndirektør Lars Christensen, der mener, at de forskelligartede butiksidentiteter vanskeliggør en fælles, slagkraftig markedsføring af Expert-brandet.

Koncernen har derfor, som det seneste initiativ for at rette kursen op, sat gang i et større projekt for at udvikle og implementere et samlet koncept på tværs af landegrænser og ejerskabsforhold.

"Der er kun et hovedfokus, og det er forbrugeren. Og det, som forbrugeren gerne vil, skal vi gerne udstråle i vores butikker. Der er mange ting, der skaber den helhed, der gør, at man som forbruger siger: 'Derfor jeg går i Expert'. Så det er den helhed, vi skal finde frem til," forklarer Lars Christensen.

Hvad står Expert for?

Og metoden er ganske simpel, om end den tager tid at gennemføre. Lars Christensen og den resterende koncernledelse er startet ud med at stille sig selv en række basale spørgsmål.

"Hvad er det, der gør, at jeg som butik er indbydende over for en forbruger? At man har lyst til at komme ind i Expert? Det er utrolig vigtigt at definere sådan nogle ting. Det er et spørgsmål om, hvad det er for et sortiment, vi har i vores butikker. Hvad er det for en service, vi yder? Hvad er det for en prispolitik, vi har?" spørger Lars Christensen.

Udfordringen ligger i at finde de rette svar på de mange spørgsmål, sammenskrive dem til et koncept og derefter implementere det hele i alt fra markedsføring, sortiment og prisstrategier til service, butiksindretning og rådgivning.

Danser mellem to stole

Men det seneste initiativ afslører, at Expert-koncernen stadig har svært ved at finde sit ståsted i en verden, hvor indtjeningen er hårdt presset af aggressive lavpriskonkurrenter og onlinehandelen.

Kort fortalt lader koncernen stadig til at kæmpe med at finde balancen mellem på den ene side at tilbyde bedre service end konkurrenterne, og på den anden at tage priskonkurrencen op med konkurrenter som Elgiganten.

"Der er ingen tvivl om, at Expert vil eje servicebegrebet. Derfor er vi ved at se på både vores sortiment og måden, som vi yder service på. Men vi glemmer på ingen måde prisparameteret, som jo er meget vigtigt," lyder det for eksempel fra direktøren.

Da mange af spørgsmålene dog endnu er ubesvarede, forventer han først, at Expert udruller det nyudviklede koncept ud i løbet af de næste 6-12 måneder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere