Expert: Sådan vil vi lokke kunderne tilbage

Efter flere år med store indtjeningsproblemer prøver Expert-koncernen nu lykken med et nyt koncept.

Artikel top billede

Experts nordiske koncerndirektør Lars Christensen løfter nu lidt mere af sløret for, hvor han ser kædens primære svagheder.

Svagheder, der gennem de seneste år har sendt kæden til tælling på det hårdt pressede retailmarked, hvor især konkurrenten Elgiganten har vundet frem.

Ifølge Lars Christensen er en af de største udfordringer, at kædens butikker stritter i for mange retninger.

For Expert-koncernen er repræsenteret i fire lande og omfatter mere end 700 butikker, hvoraf kun cirka 200 er egenejede.

"Vi er meget forskelligartede i de fire lande, vi repræsenterer. Vi står konceptuelt ikke skarpt nok i forbrugernes øjne. Hvis du spørger folk, hvad de tænker om Expert, vil svarene være meget forskellige," siger Lars Christensen til CRN.

"Det er der, vi har et problem i Expert," siger koncerndirektør Lars Christensen, der mener, at de forskelligartede butiksidentiteter vanskeliggør en fælles, slagkraftig markedsføring af Expert-brandet.

Koncernen har derfor, som det seneste initiativ for at rette kursen op, sat gang i et større projekt for at udvikle og implementere et samlet koncept på tværs af landegrænser og ejerskabsforhold.

"Der er kun et hovedfokus, og det er forbrugeren. Og det, som forbrugeren gerne vil, skal vi gerne udstråle i vores butikker. Der er mange ting, der skaber den helhed, der gør, at man som forbruger siger: 'Derfor jeg går i Expert'. Så det er den helhed, vi skal finde frem til," forklarer Lars Christensen.

Hvad står Expert for?

Og metoden er ganske simpel, om end den tager tid at gennemføre. Lars Christensen og den resterende koncernledelse er startet ud med at stille sig selv en række basale spørgsmål.

"Hvad er det, der gør, at jeg som butik er indbydende over for en forbruger? At man har lyst til at komme ind i Expert? Det er utrolig vigtigt at definere sådan nogle ting. Det er et spørgsmål om, hvad det er for et sortiment, vi har i vores butikker. Hvad er det for en service, vi yder? Hvad er det for en prispolitik, vi har?" spørger Lars Christensen.

Udfordringen ligger i at finde de rette svar på de mange spørgsmål, sammenskrive dem til et koncept og derefter implementere det hele i alt fra markedsføring, sortiment og prisstrategier til service, butiksindretning og rådgivning.

Danser mellem to stole

Men det seneste initiativ afslører, at Expert-koncernen stadig har svært ved at finde sit ståsted i en verden, hvor indtjeningen er hårdt presset af aggressive lavpriskonkurrenter og onlinehandelen.

Kort fortalt lader koncernen stadig til at kæmpe med at finde balancen mellem på den ene side at tilbyde bedre service end konkurrenterne, og på den anden at tage priskonkurrencen op med konkurrenter som Elgiganten.

"Der er ingen tvivl om, at Expert vil eje servicebegrebet. Derfor er vi ved at se på både vores sortiment og måden, som vi yder service på. Men vi glemmer på ingen måde prisparameteret, som jo er meget vigtigt," lyder det for eksempel fra direktøren.

Da mange af spørgsmålene dog endnu er ubesvarede, forventer han først, at Expert udruller det nyudviklede koncept ud i løbet af de næste 6-12 måneder.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S