I sidste uge offentliggjorde Apple-forhandleren Eplehuset Danmark A/S sit regnskab for 2011.
Bruttofortjenesten er steget fra 16,5 til knap 32 millioner kroner, resultatet før skat er øget fra 607.000 kroner til knap otte millioner og antallet af ansatte er røget i vejret fra 40 til 64.
Ifølge den danske chef Thomas Ahlers er det dels de nye butikker, dels "god kontrol" med omkostningerne, der ligger bag virksomhedens fine resultat i 2011.
"Hvis du trækker omsætningen på de nye butikker fra, vækster vi samlet med 45 procent," skriver Thomas Ahlers til CRN.
Der er tale om en markant fremgang i forhold til virksomhedens første regnskabsår, hvor bundlinjen var blodrød.
Udnytter stordriftsfordele
Fra 2010 til 2011 steg soliditeten i selskabet, der blev stiftet i efteråret 2008, fra 0,3 til 18,6 procent.
"2011 var vores tredje år i Danmark og første år, hvor vi for alvor begyndte at udnytte de stordriftsfordele, der er ved, at vi er blevet en kæde. Det sammen med god kontrol over vores omkostninger, er væsentlige årsager til vores flotte resultat," lyder det fra Thomas Ahlers.
I Danmark har Eplehuset butikker i København, Roskilde, Slagelse, Århus og nu også Esbjerg og Herning. Hovedkvarteret ligger i København.
I forbindelse med, at forretningen i København er blevet bygget om, så den matcher Apples nye butikskoncept V2, lokkede butikken i sidste uge med gode tilbud, hvilket trak mange kunder til, som det ses på billedet ovenfor.
Læs også:
Studierabat: Apple underbyder egne forhandlere
Her er Apple-butikkernes succesformular