Læs også:
Ny KMD-direktør: Sådan vil vi redde it i folkeskolen
Folkeskolen får intet ud af dyre it-investeringer
Efter danske folkeskoleelever i de seneste uger har svedt over eksamensopgaverne, bliver de digitale eksamener med multiple choice-svar i geografi og biografi mødt med kraftig kritik af Danmarks Lærerforening.
Her mener formand Anders Bondo Christensen, at de digitale eksamensformer i mange tilfælde er håbløst forældede og bør derfor droppes.
"De digitale eksamener er med til at indsnævre fagligheden til skade for de kundskaber, som vi sender eleverne ud i verden med," dundrer Anders Bondo Christensen.
Primitive faktatjek
I den henseende retter han en særlig skarp kritik mod 8. klassernes nationale digitale tests i naturfag, som han kalder et "faktatjek" frem for en demonstration af kundskaber.
"Er det virkelig færdigpakket paratviden, som vi skal udruste vores børn med i det 2100. århundrede?" spørger Anders Bondo Christensen retorisk og fortsætter:
"Vi har at gøre med meget primitive spørgsmål med fire svarmuligheder. Vi skal i stedet sigte efter at sikre, at eleverne formår at bruge den viden, som de har tilegnet sig i undervisningen," foreslår Anders Bondo Christensen.
Digitale hjælpemidler er velkomne
Formanden for Danmarks Lærerforening understreger, at digitale hjælpemidler er mere end velkomne til den "rigtige" eksamen, men brugen af it via de nuværende multiple choice-tests er "noget skidt".
Fag som færdighedsregning og visse sprogfag egner sig i Anders Bondo Christensens optik godt til de digitale multiple choice-tests, men de skal langtfra være standarden at benytte i en reel og gældende prøvesituation, fordi det simpelthen går ud over elevernes kundskaber.
"Jeg kender flere eksempler på, at lærerne bruger tid på at træne deres elever i digitale eksamener fremfor at give dem en ordentlig undervisning," forklarer Anders Bondo Christensen.
Han fremhæver, at nogle lærere har inddraget selvvalgte emner i eksempelvis naturfag, fordi de selvvalgte emner harmonerer dårligt til med de digitale eksameners slaviske faktatjek.
Også selvom selvvalgte emner ofte får eleverne til at interessere sig for og fordybe sig et specifikt fag.
Demonstrerer forståelse
"Eleverne skal derfor hellere prøves i en daglig undervisningssituation, eller vi skal lade en eksamen strække sig over en hel uge, så eleverne kan demonstrere en forståelse og kritisk stillingtagen til eksempelvis naturvidenskabelige arbejdsmetoder," lyder det fra Anders Bondo Christensen.
Han indskyder, at multiple choice-tests kan benyttes af lærere, som ønsker at teste klasseniveauet, men denne form for tests har altså for mange ulemper i forhold til at blive brugt i en afsluttende eksamenssituation, mener Danmarks Lærerforening.
Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) med det overordnede ansvar for eksamenerne i folkeskolen, men det har efter gentagende forsøg desværre ikke været muligt.
Hun kunne ellers have kastet lys over, om de digitale tests fortsætter i folkeskolen efter testenes egen eksamen i 2013, hvor de skal evalueres af ministeriet.
Læs også:
Ny KMD-direktør: Sådan vil vi redde it i folkeskolen