Artikel top billede

(Foto: iStockphoto/Lisa Klumpp)

Lærer-formand: Drop nu den digitale eksamen

Digitale multiple choice-prøver i folkeskolen har vist sig at være en rigtig skidt ide, mener Danmarks Lærerforening. Læs begrundelsen her.

Læs også: 
Ny KMD-direktør: Sådan vil vi redde it i folkeskolen

Folkeskolen får intet ud af dyre it-investeringer

Efter danske folkeskoleelever i de seneste uger har svedt over eksamensopgaverne, bliver de digitale eksamener med multiple choice-svar i geografi og biografi mødt med kraftig kritik af Danmarks Lærerforening.

Her mener formand Anders Bondo Christensen, at de digitale eksamensformer i mange tilfælde er håbløst forældede og bør derfor droppes.

"De digitale eksamener er med til at indsnævre fagligheden til skade for de kundskaber, som vi sender eleverne ud i verden med," dundrer Anders Bondo Christensen.

Primitive faktatjek

I den henseende retter han en særlig skarp kritik mod 8. klassernes nationale digitale tests i naturfag, som han kalder et "faktatjek" frem for en demonstration af kundskaber.

"Er det virkelig færdigpakket paratviden, som vi skal udruste vores børn med i det 2100. århundrede?" spørger Anders Bondo Christensen retorisk og fortsætter:

"Vi har at gøre med meget primitive spørgsmål med fire svarmuligheder. Vi skal i stedet sigte efter at sikre, at eleverne formår at bruge den viden, som de har tilegnet sig i undervisningen," foreslår Anders Bondo Christensen.

Digitale hjælpemidler er velkomne

Formanden for Danmarks Lærerforening understreger, at digitale hjælpemidler er mere end velkomne til den "rigtige" eksamen, men brugen af it via de nuværende multiple choice-tests er "noget skidt".

Fag som færdighedsregning og visse sprogfag egner sig i Anders Bondo Christensens optik godt til de digitale multiple choice-tests, men de skal langtfra være standarden at benytte i en reel og gældende prøvesituation, fordi det simpelthen går ud over elevernes kundskaber.

"Jeg kender flere eksempler på, at lærerne bruger tid på at træne deres elever i digitale eksamener fremfor at give dem en ordentlig undervisning," forklarer Anders Bondo Christensen.

Han fremhæver, at nogle lærere har inddraget selvvalgte emner i eksempelvis naturfag, fordi de selvvalgte emner harmonerer dårligt til med de digitale eksameners slaviske faktatjek.

Også selvom selvvalgte emner ofte får eleverne til at interessere sig for og fordybe sig et specifikt fag.

Demonstrerer forståelse

"Eleverne skal derfor hellere prøves i en daglig undervisningssituation, eller vi skal lade en eksamen strække sig over en hel uge, så eleverne kan demonstrere en forståelse og kritisk stillingtagen til eksempelvis naturvidenskabelige arbejdsmetoder," lyder det fra Anders Bondo Christensen.

Han indskyder, at multiple choice-tests kan benyttes af lærere, som ønsker at teste klasseniveauet, men denne form for tests har altså for mange ulemper i forhold til at blive brugt i en afsluttende eksamenssituation, mener Danmarks Lærerforening.

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) med det overordnede ansvar for eksamenerne i folkeskolen, men det har efter gentagende forsøg desværre ikke været muligt.

Hun kunne ellers have kastet lys over, om de digitale tests fortsætter i folkeskolen efter testenes egen eksamen i 2013, hvor de skal evalueres af ministeriet.

Læs også: 
Ny KMD-direktør: Sådan vil vi redde it i folkeskolen

Folkeskolen får intet ud af dyre it-investeringer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere