Dansk it-firma solgt til Finlands største Microsoft-hus

Det danske BI-konsulenthus Bridgeconsulting bliver overtaget af finsk it-kæmpe, der betaler et pænt millionbeløb for firmaet. "Ja, vi bliver da rige," lyder det fra dansk ejer.

Artikel top billede

Fusionen fejres. Peter Kyvsgaard (Partner BC), André Albrechtsen (Partner BC), Christian Andersen (Partner og adm. direktør BC), Sami Ensio (CEO og grundlægger Innofactor), Mads Rørdam (Partner og direktør, BC), Henrik Kure (Partner BC), Janne Martola (VP Innofactor).

Klokken 15 i dag orienteres de cirka 30 ansatte i det danske konsulenthus Bridgeconsulting om, at deres virksomhed fremover er på finske hænder.

Ledelsen i Bridgeconsulting har fået et tilbud, de ikke kunne sige nej til fra finnerne.

De fire stiftere og ejere med hver en fjerdedel af aktierne, lægger nu deres virksomhed i hænderne på Finlands største Microsoft-hus, fortæller Mads Rørdam, direktør for salg, marketing og forretningsudvikling i Bridgeconsulting.

Han må ikke oplyse salgsprisen, og med et nik til et to-ciftret millionbeløb har han da heller ikke sagt for meget.

Bliver I rige af det her?

"Det kommer an på, hvordan man ser på det. Men ja, det gør vi da. Vi har fået en god pris for virksomheden. Det er en god handel på begge sider af bordet," siger Mads Rørdam.

Der ligger ingen planer om organisatoriske ændringer i den nu dansk/finske virksomhed, og ledelsen fortsætter uændret med salgsdirektør Mads Rørdam, general manager Christian Andersen og Peter Kyvsgaard som konsulentdirektør.

Vækstplaner indfries

Bridgeconsulting har bestandigt været opsat på at blive større, men har savnet moment til at vokse.

Derfor er den finske overtagelse, der betyder, at Bridgeconsulting skifter navn til Innofactor, en kærkommen lejlighed til at øge væksten og forfølge ambitionen om at gøre virksomheden til stor dansk Microsoft it-virksomhed.

"Innofactor vil bruge os som brohoved til Danmark. Det er en fantastisk mulighed for os for at være med til at skabe en stor spiller på det danske marked, som dækker hele Microsoft-produktporteføljen," siger Mads Rørdam.

Innofactor beskæftiger godt 190 medarbejdere og omsætter for cirka 17 millioner euro. Innofactors erklærede strategiske mål er at udvide aktiviteten til nabolandene gennem fusioner og opkøb og prøve at blive den største leverandør af Microsoft-baserede løsninger i Skandinavien.

Derfor sagde danskerne ja

Folkene bag Bridgeconsulting har tidligere overvejet et købstilbud, men besluttede dengang at vente på det rigtige tilbud.

"Vi har bygget vores forretning op om business intelligence, nu skal vi i gang med CRM, og vi har brug for en større muskel for at kunne gå ind i et nyt marked. Vores kunder har gerne villet købe noget mere af os, men vi har været meget smal som virksomhed, og nu kommer vi med hele Innofactors produkt-pallette, hvor vi tidligere har måttet sige nej til opgaver, fordi vi ikke havde kapacitet til at løse dem."

God kemi

Hvordan passer finsk og dansk virksomhedskultur sammen?

"Der er rigtigt god kemi. Det har vi alle lagt vægt på, da det er den samme ledelse, der skal arbejde sammen om at udvikle et stort it-hus. Derfor har kemien mellem os spillet en vigtig rolle. Der er et godt match mellem os aldersmæssigt og ambitionsmæssigt. Vi står det samme sted i livet, kan man sige."

Fra Finland udtaler Sami Ensio, som er grundlægger og CEO i Innofactor, at han ser den danske virksomhed et perfect match for Innofactors forretningsaktiviteter.

"Sammen vil vi være i stand til at servicere vores internationale kunder hurtigere og bredere, ligesom vi vil arbejde på at udvide kundegrundlaget. Udvidelsen af vores løsningstilbud i de nordiske lande vil forbedre vores konkurrencedygtighed og støtte vores strategi for international vækst," mener Sami Ensio.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S