LEGO var blandt de få danske firmaer, der i sidste uge offentliggjorde, at de ville byde på et såkaldt toplevel-domæne - et gTLD.
Men LEGO har egentlig registreret domænet, .Lego, mod sin vilje. Allerede i februar sagde firmaet til ComON, at man ikke ville bruge kræfter på at få domænet.
Hvorfor har I ændret mening?
"Vi har ikke ændret mening. Vi havde foretrukket at lade være med at byde på det, som vi også sagde dengang," siger Roar Rude Trangbæk, kommunikationschef hos LEGO.
"Nu har vi så valgt at være proaktive og ansøge om domænet, fordi vi mener, at det vil koste færre ressourcer, end at vi efterfølgende skulle ud og forsvare det. Vi mener, det er det bedste at gøre for at beskytte vores brand."
Hvis LEGO får ejerskab over .Lego, er det langt fra sikkert, at det skal aktiveres. Det kan være lige så sandsynligt, at domænet bare bliver gemt væk i en skuffe.
gTLD'er skaber ikke innovation
Kommunikationschefen havde helst set, at muligheden de nye gTLD'er aldrig var blivet oprettet.
"Vi mener hverken, at det her bringer innovation, medfører lavere priser eller gør tingene nemmere for den almindelige forbruger," siger Roar Rude Trangbæk.
Kommunikationschefen mener, at netbrugerne i højere grad end domæne-navne bruger apps og søgemaskiner for at finde indhold på nettet, og i LEGOs tilfælde har forbrugerne lært, at Lego.com er stedet at finde information.
"gTLD'er gør det sværere for os at forhindre, at andre misbruger vores brand med onde hensigter".
Han peger på, at et domæne som www.lego.toystore i fremtiden vil kunne snylte på Legos varemærke - uden at mange forbrugere ville opfatte det. LEGO har dog alligevel ikke valgt at ansøge om andre domæne-endelser end .Lego.
Først sidst på året vil ansøgerne få bekræftet, om de får ejerskab på de ønskede domæner.