Computerworld News Service: Dell vil reducere sine omkostninger med knap 12 milliarder kroner i løbet af de næsten tre år, mens selskabet målretter en stor del af forretningen mod store virksomheder for at øge rentabiliteten.
Omkostningsreduktionerne skal opnås med tiltag på flere forskellige områder heriblandt ved at standardisere pc- og serverkonfigurationerne, flytte driften til billigere geografiske områder samt ved at gøre logistikkæden mere effektiv.
Det oplyser topchef Michael Dell.
Selskabet vil ifølge Dell reinvestere en del af besparelserne i vækstområder.
De tæller blandt andet store virksomheder for at øge rentabiliteten.
Enterprise-forretning
Selskabet har allerede fokuseret en del økonomiske og udviklingsmæssige ressourcer i enterprise-forretningen, som inkluderer software, servere, storage, services og netværk.
Selskabet har i løbet af de sidste 12 måneder også opkøbt otte virksomheder, hvoraf mange er software- og sikkerhedsvirksomheder med forbindelse til Dells enterprise-produkter.
Selskabets store opkøb i år har inkluderet sikkerhedsfirmaet SonicWall og Wyse Technology, der producerer hardware og software til tynde klienter, samt en række andre virksomheder, der arbejder med at flytte opgaver fra mainframes til standard-servere.
Selvom fokusset ligger på store virksomheder og datacentre, svigter selskabet ikke pc-forretningen, fremhæver Dell.
Selskabet forsøger at holde fokus på produkter med højere marginer såsom XPS-pc'erne, som sælger godt, fortæller han.
Selskabet vil sørge for at holde pc-forretningen uden overflødigt fedt og kun gå ind i områder med vækstmuligheder, forklarer Dell.
Jeff Clarke, der er vicebestyrelsesformand og direktør for den globale drift og slutbrugerløsninger hos Dell, oplyser, at selskabet vil forsøge at have reduceret omkostningerne alene i pc-forretningen med 5,9 milliarder kroner i 2016.
I det samlede pc-marked på 1.388 milliarder kroner, sælges 64 procent af pc'erne for mere end 3.000 kroner per styk, hvilket giver økonomisk mening for Dell.
Mere end 50 procent af de enheder, som Dell i dag leverer, er prækonfigurerede systemer, mens 70 procent af de brugerkonfigurerede pc'er, samles af tredjeparts-virksomheder, oplyser Clarke.
Selskabet ser dog stadig en mulighed for at reducere omkostningerne på dette område yderligere ved at standardisere konfigurationerne og bruge fragt til levering af produkterne.
"Vi er ikke færdige med at reducere kompleksiteten af produkterne," siger Clarke. "Vi er stadig hos Dell i berøring med for mange ordrer."
Dell har allerede fjernet en stor del af kompleksiteten i sin pc-forretning ved at reducere omkostningerne i løbet af de sidste to et halvt år, fortæller Clarke.
Selskabet har reduceret antallet af pc-platforme med 30 procent i kraft af standardiserende tiltag, hvilket har hjulpet til at forenkle logistikkæden og reducere omkostningerne til komponenter.
Dell ser også en vækstmulighed i Windows 8, som ifølge Clarke nok kommer til at øge salget af tablets og pc'er. Dell har planer om at udgive tablets med Windows 8 målrettet store virksomheder under varemærkerne Latitude og OptiPlex.
Oversat af Thomas Bøndergaard