Læs mere:
Telefirmaer skal tvinges til nødløsning efter Skyline-krak
Ole Sohn undsiger S-politiker i debat om mobildækning
Kritikken hagler ned over Socialdemokraternes it-ordfører, Trine Bramsen, efter at hun forleden langede ud efter teleselskaberne og varslede store ændringer i markedsføringsloven.
Trine Bramsens udtalelser faldt i en artikel, der advarer forbrugerne mod en ny "mekanisme", hvor forbrugere bliver ledt til at tro, at de bundet til et teleselskab i længere tid, end teleselskabet har krav på.
"Vi kommer inden for et par uger med et udspil på området, for det er fuldstændig uacceptabelt og bekræfter bare, at teleselskaberne er skruppelløse og gør præcis, hvad der passer dem," lød det i Søndagsavisen fra Trine Bramsen.
"Måske skal de slet ikke have lov til at reklamere længere, hvis de bryder loven. Måske skal de slet ikke have lov til at bruge vores luftfrekvenser til mobiltelefoni, hvis de ikke begynder at opføre sig ordentligt," er ordføreren citeret for at sige i den hustandsomdelte Søndagsavisen.
Telebranchen på barrikaderne
Disse udtalelser får nu brancheforeningen Telekommunikationsindustrien i Danmark til at tage bladet fra munden.
Her mener direktør Jakob Willer, at udtalelserne fra Socialdemokraternes it-ordfører er decideret skadelige for branchen.
"Det er et skoleeksempel på, hvordan man fra politisk side på et løst grundlag skyder løs på telebranchen og truer med alverdens politiske indgreb. Det er med til at fastholde telebranchen i en situation med et dårligt image," siger han.
Trine Bramsens udtalelser har også vakt opsigt på gangene på Christiansborg, hvor Venstres tele-ordfører, Torsten Schack, nu i et såkaldt §20-spørgsmål afkræver Erhvervsminister Ole Sohn (SF) svar på følgende spørgsmål:
"Er det udtryk for regeringens politik at lægge begrænsninger på anvendelsen af de frekvensressourcer, som selskaberne i dag har tilladelse til at anvende, såfremt markedsføringsreglerne overtrædes, jf. interview med Trine Bramsen i Søndagsavisen uge 22?"
Forvirring om regeringslinjen
Det er ikke første gang, at it-ordførerens udtalelser udløser forvirring.
I modsætning til regeringens linje meldte hun sig i foråret parat til at løse problemer med dårlig mobildækning i yderområderne ved hjælp af lovgivning.
Jakob Willer kalder den seneste politiske udmelding i gratisavisen for ganske uhørt, da den skævvrider billedet af branchens rolle i samfundet.
"Jeg synes, man fra politisk side burde fokusere noget mere på den værdi, branchen skaber, og hvordan man gør det attraktivt at investere. I stedet for bliver det til et hundeslagsmål om forbrugerne. Der er brug for, at man fra politisk side løfter branchen i stedet for at trampe på den," siger han til Computerworld.
En branche med et imageproblem
Jakob Willer vil da heller ikke afvise, at branchen har reelle imageproblemer.
"Jeg er med på, at vi har nogle udfordringer, og vi er i fuld gang med en række tiltag for at forbedre vores image. Men når politikere bruger os som boksebold, er det altså svært at komme videre."
"Men samtidig bør man erkende, at i et konkurrencepræget marked, hvor telepriser bliver afhængige af, hvor meget mælk du drikker, og hvor meget benzin du køber, er det altså svært at gøre det gennemskueligt for forbrugerne. Det er bagsiden af medaljen ved den voldsomme konkurrence."
Telekommunikationsindustrien har selv valgt at sætte branchens image i højsædet, når foreningens årsdag bliver afholdt senere i dag. Her er blandt andet Forbrugerombudsmanden inviteret til at tale.
For blot to år siden, viste en forbrugerundersøgelse, at danskerne har mere tillid til brugtvognsforhandlere end til telebranchen.