43.000 danskere undgik på falderebet at få lukket deres internet-forbindelser i fredags, som deres krakkede internet-leverandør, Skyline, ellers havde bebudet.
De mange danskere blev reddet, da forhandlinger mellem Erhvervsstyrelsen og en stribe internet-udbydere mundede ud i en aftale om, at udbyderne vil holde Skyline i luften en måned endnu.
Hensigten er, at det skal give de mange Skyline-kunder mulighed for at få sikre sig nye internet-forbindelser fra andre leverandører, inden Skyline-forbindelsen lukker.
»Jeg er rigtig glad for, at vi i 11. time har fundet en løsning, hvor vi sammen med telebranchen undgår, at en stor gruppe virksomheder og danskere lige pludselig står uden adgang til internettet. Og jeg vil gerne kvittere for, at branchen gik positivt ind i sagen, før det var for sent,« lyder det fra Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) i en pressemeddelelse.
Ifølge Berlingske skyder de pågældende teleselskaber - TDC, Telenor, Telia, Global Connect, 3 og Dansk Energi - desuden et millionbeløb ind for at sikre driften af Skyline en måned mere.
Skyline-krakket har betydning, fordi Skyline med sin trådløse Wimas-teknologi har været central i regeringens bestræbelser på at sikre bredbånd til alle danskere - inklusive dem, der bor i yderområderne.
Ole Sohn vil nu gå i tænkeboks for at forsøge at finde måder at undgå lignende tilfælde på i fremtiden.
Han vil "i forlængelse af forløbet overveje, om der skal yderligere tiltag til for at sikre imod lignende situationer fremover," som det hedder.
Læs også:
Minister indkalder til krisemøde om Skyline-kunder.
Efter brok: Minister hives ind i Skyline-konkurs.