Læs også: Dell holder øje med dig på de sociale medier
Computerworld News Service: Erhvervslivet er begyndt at overvåge medarbejdernes internetbrug.
Hele 60 procent af alle virksomheder vil i 2015 overvåge medarbejdernes brug af sociale medier for sikkerhedsbrud, lyder prognosen i en ny rapport fra Gartner.
Under 10 procent af virksomhederne overvåger i dag deres ansattes brug af Facebook, YouTube, LinkedIn og andre sociale medier for brud på sikkerheden, selvom mange virksomheder følger nøje med på de sociale medier med formål inden for marketing og såkaldt brand management, kan man læse i rapporten.
Nye teknologier gør denne vækst i overvågning af medarbejderne mulig, men det er af etiske og juridiske grunde nødvendigt for virksomhederne at håndtere overvågningen meget nøje, skriver Andrew Walls, der er research vice president hos Gartner, i rapporten.
Overvågning kan hjælpe virksomhederne til at undgå sikkerhedsproblemer, såsom at medarbejderne offentliggør uautoriserede videooptagelser af virksomhedens aktiviteter, skriver Walls.
Kontakt med kunderne
Men "der er andre tilfælde, hvor adgangen til sådanne informationer i sig selv kan risikere at være alvorligt ansvarspådragende, såsom hvis en mellemleder gennemgår en medarbejders Facebook-profil for at finde ud af medarbejderens religiøse overbevisning eller seksuelle orientering i strid med gældende love og regler inden for ansættelsesforhold og beskyttelse af privatlivets fred," skriver han.
Tidligere i år har der været en del sager om, at arbejdsgivere har bedt folk til jobsamtale om at udlevere deres kodeord til Facebook.
Denne praksis vil "gradvist forsvinde," men virksomhederne vil fortsat overvåge de sociale medier for udvekslinger mellem medarbejdere og kunder, udtaler Walls i en pressemeddelelse.
Virksomheder, der overvåger aktiviteten på de sociale medier vil dog muligvis opleve en modreaktion fra medarbejderne," skriver Walls i rapporten.
"Virksomhedernes overvågning af medarbejdernes aktivitet på populære sociale medier har ført til disciplinærsager mod arbejdsgiverne, som dog oftest har loven på deres side men krænker de kulturelle normer om ytringsfrihed og privatlivets fred i de fleste vestlige lande," skriver han.
USA's National Labor Relations Board har for nylig i adskillige sager giver medhold til tidligere ansatte, som er blevet fyret for at brokke sig på sociale medier over deres arbejdsforhold. Dette organ, der fungerer som mægler og ankeinstans i arbejdsstridigheder og arbejdsmarkedsforhold, henviser til, at diskussion af sine arbejdsforhold med kolleger er beskyttet under National Labor Relations Act.
Du bør selv passe på
Medarbejdere bør dog være varsomme med "upassende" arbejdsrelaterede opslag på Facebook og andre sociale medier, siger Paul Stephens, der er director of policy and advocacy hos nonprofit-forbrugerorganisationen Privacy Rights Clearinghouse.
"Der er ingen tvivl om, at fremvæksten af de sociale netværk på nettet har skabt et paradigmeskift i organisationers overvågning af sikkerhedsgrunde," udtaler han via e-mail. "Som medarbejder bør man være opmærksom på, at ens aktiviteter muligvis overvåges af ens arbejdsgiver, selvom de nøjagtige juridiske parametre for en sådan praksis endnu ikke er på plads."
Derfor bør man som bruger på de fleste sociale netværkssites sætte sig ind i og justere i privatlivsindstillingerne, anbefaler Stephens.
Oversat af Thomas Bøndergaard