CIO-jobbets fokus har i de seneste år bevæget sig hastigt væk fra den mere lavpraktiske drift op på et højere niveau, hvor fokus er på at levere værdi til forretningen - altså strategi og forretningsmæssig optimal kombination af de til enhver tid tilgængelige it-systemer.
Det skal alt sammen foregå i et miljø, hvor de teknologiske muligheder udvikler sig med lynets hast.
Driften har vi selvfølgelig ikke glemt, men den er i dag en forudsætning - ikke en udfordring - for den moderne CIO, for hvem sikringen af en stabil, sikker og billig drift af samtlige systemer alene må regnes for grundlaget for at blive inviteret med ind i den innovative og nok så vitale snak om forretningens udvikling.
Lad os tage et kig på nogle af de trends, som kan komme til at påvirke CIO'ens job i de kommende år.
Slut med Microsoft-dominans
Microsoft har med sit tæt sammenvævede og sammenhængende og meget omfattende net af effektive it-systemer i mange år været helt uomgængelig for enhver it-chef.
Der findes i dag ikke mange virksomheder, der ikke i relativt stort omfang anvender et eller flere systemer, der står Microsoft på.
Sådan vil det måske ikke blive ved med at være, og det er en ting, som enhver CIO må forholde sig til.
I en tid, hvor alting bevæger sig i retning af mobilitet - med smartphones og tablets - har Microsoft haft svært ved for alvor at få fodfæste.
I stedet dominerer Google og Apple markedet med deres Android og iOS, som forbrugerne i dag klart foretrækker. Og det kan CIO'erne ikke sidde overhørigt.
Microsofts manglende fodfæste kan meget vel allerede i dag tegne konturerne af fremtidige it-miljøer, der er langt mere spraglede og består af langt flere helt ligestillede systemer end i dag, hvor Microsoft dominerer.
Den fysiske it-afdeling
Cloud computing er for alvor på vej frem, og det vil få konsekvenser for it-afdelingen, som vi kender den.
I dag ved alle virksomhedens medarbejdere, hvor i huset it-afdelingen sidder, og hvem it-folkene er.
Men sådan vil det ikke nødvendigvis være i fremtiden, hvor vi vil se en gradvis overgang til mere og mere cloud computing, hvor drift og vedligeholdelse af it-systemerne vil blive skubbet ud til de enkelte cloud-leverandører.
Konsekvensen ude i virksomhederne kan meget vel blive, at it-afdelingerne gradvist vil forandre sig:
De vil blive mindre og have mindre fokus på det rent tekniske og komme til at udfylde en slags cloud-pedelfunktion.
Læs også:
Disse fire roller skal den moderne it-chef mestre.
Her er Danmarks fem dygtigste it-chefer.
Automatikken og de sociale tendenser i din hverdag
Automatiserede processer
Al indkøb og udvikling af it handler om at kunne gøre tingene smartere, hurtigere og billigere.
I dag er mange it-producenter ret langt med udviklingen af automatiserede systemer, og den udvikling vil fortsætte for fuld damp i de kommende år - ikke mindst på grund af væksten i markedet for cloud computing, der for alvor kan udløse gevinster ved smarte og automatiserede systemer.
I de kommende år vil vi formentlig se en hastig udvikling inden for automatisering og komplet fjernelse af menneskelig håndtering af eksempelvis overvågning, dataindsamling, analyse, sikkerhedsoptimering, identity management og lignende i de store systemer.
Den sociale verden og brugerens magt
I dag findes der ikke mange ansatte i en virksomhed, som ikke er med i ét eller flere af internettets fora som Facebook eller lignende.
Mange tilhører gruppen af 'hyper-connect'ede' personer, der uden besvær bevæger sig rundt i mange sociale fora, hvor de øvrige deltagere altid er klar til at hjælpe med eksempelvis computerproblemer eller andre tekniske ting, som lige skal fikses i en fart.
En af de store opgaver i denne forbindelse vil blive formidlingen af virksomhedens it-sikkerhedspolitikker til de 'hyper-connect'ede' ansatte for dermed at forhindre, at de sender fortrolige data i omløb i de sociale fora.
Medarbejderne har eget it-grej med
Det er slut med årtiers standardiseringspolitik i de danske virksomheder, hvor medarbejderne i dag kræver, at de kan anvende deres personlige computere, smartphones og tablet-computere til alting.
De vil koble på netværket samtidig med, at de vil surfe, gå på Facebook og se film, og de vil selvfølgelig også kunne tilgå selv de mest forretningskritiske systemer fra deres personlige maskiner - som er mobile og kobler sig på de trådløse netværk hvor som helst i byen.
Consumerization-bølgen giver hovedbrud i it-afdelingerne, som fortsat har ansvaret for den stabile og sikre it-drift, men som ikke desto mindre er noget, som enhver CIO må forholde sig til og finde løsninger på. Og strenge forbud er næppe vejen frem.
Analyser bliver vigtige
Det kræver solide data at kunne træffe ordentlige beslutninger.
Sådan har det altid været, og behovet bliver ikke mindre i takt med, at forretningen bliver mere og mere afhængig af it-setup'et.
It-landskabet forandrer sig hurtigt, og CIO'en bliver manden, der via stedse mere avancerede data-analyser skal kunne stille med oplysninger, der kan give fingerpeg om den retning, som forretningen udvikler sig i.
Hvad vil kunderne have? Hvad vil leverandørerne have? Hvordan udvikler priser, leverancemodeller, fragtrater, afsætningsmodeller og meget andet sig?
Den CIO, der bedst formår at klemme de forretningsmæssigt vigtige pejlemærker ud af de enorme datamængder, vil bedst kunne sikre sin virksomhed de afgørende konkurrencefordele.
Læs også: