Læs også:
Hårdt ramt: Skyline-kunder ramt af to konkurser.
Dansk bredbåndsfirma lukker og slukker
Telefonerne har de sidste dage kimet hos bredbåndsfirmaet Airnet i Nørre Nebel, der har specialiseret sig i bredbåndsforbindelser til sommerhusområder og feriecentre især i det vestjyske, men også på Bornholm.
"Vi er gået fra normalt at modtage 10-20 henvendelser om dagen til at modtage omkring 100 henvendelser i timen siden Skylines konkurs i torsdags," fortæller AirNets direktør Søren Jørgensen.
Han tilføjer, at firmaet derfor har hyret tre ekstra folk siden konkurrentens konkurs i sidste uge.
Omkring 2000 henvendelser har AirNet modtaget siden torsdag, blandt andet fra et feriecenter, der har bedt AirNet overtage internet til 400 feriehuse.
Han fortæller, at henvendelserne både kommer fra private sommerhusejere og fra de bureauer, der lejer sommerhuse ud til turister.
Økonomisk kindhest
For med turisthøjsæsonen faretruende tæt på risikerer bureauerne nemlig en større økonomisk ørefigen, hvis internetforbindelsen ikke er i orden, når turisterne strømmer til.
"Sommerhus-udlejerne er pressede, for de risikerer ifølge loven at skulle betale mellem 500-1000 kroner i kompensation om ugen til lejerne, hvis internetforbindelsen ikke virker," forklarer han.
I modsætning til Skylines Wimax-teknologi bruger AirNet en konkurrerende teknologi, hvor brugerne i stedet for data får tildelt en tidsmæssig del af båndbredden. Samtidig hører der gratis ip-telefoni med.
Det betyder, at AirNet skal ud og montere deres eget udstyr, før netforbindelsen fungerer.
"For Skyline-kunder tager det cirka 20 minutter at montere, for vi kan bruge de kabler, der allerede er fastmonterede. For andre tager monteringen cirka en time," lyder det fra direktøren.
Han tilføjer, at AirNets største problem lige nu er at skaffe nok udstyr.
"Det er ikke noget, der ligger på lager, så vi arbejder med at skaffe det udstyr, man bruger. Det er lige lykkedes mig at skaffe tusind modtagere mere, så det er nok til de næste par dage," siger han.
Han forventer ikke, at Skyline genopstår.
"Der er forsvundet omkring 2.000 kunder over til os på en uge, så det går meget hurtigt. Desuden er teknologien forældet, så det er nok svært at finde nogen, der vil overtage det," lyder det fra AirNet-direktøren.
Læs også: