Læs også:
Sådan sparker du gang i 23 år gammelt it-system
Avis: IBM vil skrotte kæmpe Siebel-løsning
Det skandinaviske flyselskab SAS har siden 2006 været på vingerne med et gigantisk it-udskiftningsprojekt.
Scandinavian Airlines System har sammen med søsterselskaberne Wideroe og Blue1 ønsket at smide sit 34-årige bookingsystem fra Unisys på porten til fordel for et nyere, smartere og bedre integreret standardsystem, hvor omkring 20 andre systemer så som sales support og forudbetalinger også er blevet udskiftet i samme ombæring.
Ikke færre end 700 mandeårs analyser, udvikling, tests og implementering fordelt på omkring 500 interne og eksterne it-folk har Scandinavian Airlines System benyttet i systemskiftet, som forventes at være helt på plads i 2013.
SAS' vicepræsident og ansvarlig for det store udskiftningsprojekt, Magnus Rosén, vurderer, at SAS mangler omkring 25 procent af selve implementeringen, før systemskiftet er helt færdigudrullet.
Samspil mellem it og forretning
Magnus Rosén ønsker ikke at oplyse prisen på projektet, men han siger, at Computerworlds gæt på én milliard svenske kroner ikke er helt ved siden af.
"Jeg vil dog nok sige, at prisen bliver lidt lavere end en milliard svenske kroner, men den er oppe i det luftlag, og udskiftningen har allerede betalt sig selv tilbage i form af administrative omkostningsreduktioner," forklarer han til Computerworld.
Den svenske vicepræsident mener, at SAS har fået fuld valuta for pengene fra hovedleverandørerne Amadeus og CSC trods en masse usikkerheder og kritiske fejl undervejs i det store it-projekt.
"Når vi ser på antallet af småprojekter, så har udskiftningen været en lidt af succes. Især har samspillet mellem it-afdelingen og forretningen været virkelig god, for når man udfører et it-projekt over flere år, så kan forretningen ellers godt begynde at trippe utålmodigt, men det er ikke sket i vores tilfælde," fortæller Magnus Rosén, der havde repræsentanter fra topledelsen med i sin styregruppe.
Helt overordnet er udskiftningsprojektet delt ind i tre større bidder, hvoraf de to første dele er implementeret og i drift i dag.
Problemer opstod i big bang-migrering
Det drejer sig først og fremmest om udskiftningen af SAS' internet-bookingsystem, hvilket vil sige alt fra hjemmeside til web-apps, som ifølge Magnus Rosén er den mindste del af projektet, der har fyldt omkring 10 procent.
Dertil kommer projektets allerstørste bid, som omhandler udskiftningen af logikken og subsystemer i den 34 år gamle bookingmotor fra Unisys til det nuværende bookingsystem fra Amadeus, som ifølge Magnus Roséns vurdering har fyldt 65 procent i projektet.
De sidste 25 procent er blevet brugt på at opdatere selskabets systemer til klargørelsen i lufthavnen via check in- og bagagesystemer i danske, svenske og norske lufthavne, hvilke først er helt på plads i løbet af et år.
Det store big bang om natten
Selvom Magnus Rosén har både roser til leverandører og kolleger i det næsten færdigbagte gigant-projekt, er udskiftningen siden de første implementeringer i 2008 ikke blevet fløjet i havn på ren autopilot.
For undervejs har SAS været igennem nervepirrende og turbulente perioder med omkring 25 subprojekter.
Især natten mellem 25. og 26. februar i år, hvor hele booking-motoren blev udskiftet og migreret i en stor big bang-udrulning, bragte de nervøse smil frem på flyselskabets personale.
"Vi var selvfølgelig spændte og arbejdede intenst hele natten, men i dag er vi alle imponerede over, hvor glat og professionelt cut over'et gik," siger Magnus Rosén, som havde udstationeret personale til manuelle indtastninger, hvis noget skulle gå galt.
Og det ekstra personale fik også gang i tastefingrene i dagene efter systemovergangen, for SAS opdagede op mod 40 alvorlige fejl i sin store udskiftning og migration af data fra det gamle til det nye bookingsystem.
Fejlene omhandlede blandt andet, at der var problemer med gruppebooking, og at passagerer med for meget bagage slap for at betale for den ekstra vægt i et par dage omkring slutningen af februar.
SAS modtog også i de første uger flere klager fra kunder, som oplevede problemer med bookinger på SAS' hjemmesider.
Det har SAS lært af kæmpe-projekt
Et af de alvorligste problemer var ifølge Magnus Rosén, at brugere af Safari-browseren havde ikke kunne booke i ugerne lige efter opgraderingen.
"Ud af de 30 til 40 vigtige incidents blev flere fejl opdaget nogle dage senere, men vi har i dag fået rettet de fleste fejl. Antallet af systemfejl har generelt været færre, end vi havde forventet," fortæller Magnus Rosén.
Tests, tests og flere tests
I dag priser den projektansvarlige SAS-vicepræsident sig lykkelig over, at SAS undervejs i projektet har gennemtestet og dokumenteret sine fejlrettelser.
Det skyldes, at flere større fejl kunne have sat en seriøs kæp i starthjulene, inden projektet for alvor var kommet i luften.
"Inden den store big bang-migration havde vi foretaget tre større tests, hvor vi løbende fik fejlrettet. Under vores tests opdagede vi blandt andet et problem med billetudstedelserne, som kunnet have betydet, at vi måtte rulle hele vores cut over tilbage, hvis vi først havde set problemet natten til den 26. februar," fortæller Magnus Rosén.
Han siger, at de gennemgående tests nok har været den største øjenåbner for ham undervejs i udskiftningsprojektet, der i alt strækker sig over seks år.
"Vi havde fra starten besluttet os for at køre tests af alt i projektet så tidligt som muligt, og det vil jeg helt sikkert også gøre en anden gang," siger Magnus Rosén, som i projektet også har opstillet procedurer for, hvordan flyselskabet kunne holde forretningen kørende, selv om et eller flere it-elementer skulle have fejlet.
I dag bokser SAS stadig med nogle få problemer siden sin store udrulning. Det drejer sig blandt om at fejlretninger i faktureringer til visse forretningskunder, men Magnus Rosén forventer, at fejlen er rettet inden sommerferien.