Læs også:
Hver femte folkeskole er digital tilbagestående
Ifølge en rundspørge er alle politiske partier undtagen Socialdemokraterne åbne over for, at eleverne tager deres eget it-udstyr med i folkeskolen.
En rundspørge til de uddannelsespolitiske ordførere blandt Folketingets partier foretaget for it-virksomheden IT Quality, viser en bred politisk opbakning til at lade skoleelever medbringe deres egen computer i folkeskolen til undervisningsbrug.
Flere ordførere siger i undersøgelsen, at de synes, det er en god ide, så længe det er på frivillig basis, og at det er en gevinst for undervisningen.
De nødvendige undervisningsmidler skal ifølge folkeskoleloven stilles gratis rådighed for eleverne, så ordførerne er også enige om, at der ikke må stilles decideret krav til eleverne, om at de skal stille med eget udstyr.
iPads eller blandet miljø?
Ifølge administrerende direktør Mads Nørgaard Madsen fra IT Quality, kan elevernes egne computere være en fleksibel løsning og spare skolerne penge.
Han vurderer, at kommuner kan spare op til 30 procent på deres samlede udgifter til hardware ved at skolerne anskaffer sig løsninger, der kan håndtere forskellige typer computere, så eleverne kan logge sig på skolens systemer og være med i undervisningen, uanset om det er en computer, tablet eller smartphone, de har med hjemmefra.
En anden mulighed er at købe iPads til eleverne som Odder Kommune har gjort.
"Men ved at overlade beslutningen til kommuner og skoleledere er der risiko for, at de vælger for dyre og utilstrækkelige løsninger, fordi man sætter sin lid til, at skolelederne har kompetencerne til at lægge den rigtige it-strategi og købe rigtigt ind. Vores erfaring er, at der er meget store forskelle i skolernes kompetencer på disse områder," siger Mads Nørgaard Madsen.
Han oplyser, at Kommunernes Landsforening har retningslinjer, der anbefaler, at skolerne vælger løsninger, der kan rumme elevernes eget udstyr, men at retningslinjerne ikke følges konsekvent.
"Kommuner, der satser på en enkelt platform, som den populære iPad, i stedet for blandede it-miljøer, kan komme i store problemer i løbet af få år," mener Mads Nørgaard Madsen.
Læs også:
Folkeskolen får intet ud af dyre it-investeringer.
Hver femte folkeskole er digital tilbagestående.
Skod-it koster skolelærerne dobbeltarbejde.