Artikel top billede

Saxo Bank: Når lysets hastighed er begrænsningen

Årets CIO 2012: "Vi skal være det hurtigste dyr i junglen," siger CIO'en i den højteknologiske finans-virksomhed Saxo Bank, som hastighed betyder alt for. Se her, hvordan han får det hele til at spille.

Årets CIO 2012: Som CIO i hastigt voksende Saxo Bank er hastighed en helt afgørende parameter.

Det kan Mikael Munck, CIO i selskabet, snakke med om.

"For os handler det om hele tiden at have så lille en friktion som overhovedet muligt på alt det, som vi tilbyder - og det gælder både omkostninger og teknologi," siger han.

Saxo Bank har tidligere betegnet sig selv om "halvt bank, halvt it-selskab."

Som højteknologisk investeringsbank med fokus på online-investeringer på de internationale kapitalmarkeder er Saxo Bank bygget op omkring især handelssystemet Saxo Trader.

Saxo Trader anvendes også af en række såkaldte "white label"-partnere i form af andre banker og børsmæglerselskaber, som tilbyder handelsplatformen til deres kunder.

Enorme hastigheder

Det er en verden, der er præget af enorme hastigheder - hvorfor enhver forsinkelse eller latency har indflydelse. Her kan mikrosekunder udgøre den kæmpestore forskel i forhold til konkurrenterne. Dette skal tænkes ind både når det gælder udvikling, opgraderinger, forretningsinnovation og afvikling af dagligdagens transaktioner.

"Det er virkeligt vigtigt for os, at vi er blandt de hurtigste dyr i junglen. For ellers kommer der nogen og spiser os," som Mikael Munck siger.

"Der er afsindig høj konkurrence på det marked, som vi er i, og vi skal forædle vores produkt hele tiden. Vores produkt skal være blandt de allerbedste på markedet, for ellers vil folk ikke bruge det," siger han.

Når latency er uhyre vigtig for Saxo Bank skyldes ifølge Mikael Munck ikke mindst, at den væsentligste begrænsning indenfor elektronisk handel er lysets hastighed.

"Vi sidder og måler på, hvor lang tid det tager at sende en elektronisk besked herfra og til London, New York eller Singapore. Du er nødt til at tænke over forsinkelsen, fordi den betyder, at du kommer til den pris eller den børs, hvor instrumentet bliver handlet, med den forsinkelse," siger han.

Så tæt på som muligt

Flere spillere er allerede begyndt at flytte deres fysiske servere helt tæt på børserne, så de står med en afstand på eksempelvis 25 meter til børsernes server, så alle ved, at prisen rammer dem samtidig.

Det har dog ikke været nødvendigt for Saxo Bank endnu, siger Mikael Munck.

"Men det illustrerer meget godt, hvor vildt dette marked er. Og hvis man ikke reagerer som en af de første, så er der andre, der tager handlen fra dig. Så enkelt er det," siger han.

De investorer, der handler på disse markeder, tjener penge på de bittesmå bevægelser i markedet på meget korte tidspand og prøver, som Mikael Munck siger, at 'køre nogle strategier af på det.'

"Derfor skal det gå stærkt. Uden fokus på latency kan vi ikke gøre business, og det er noget, som vi investerer mange penge," siger han.

Derfor ligner Saxo Bank både Google og Facebook

Mikael Munck er i modsætning til mange andre CIO'er placeret i selskabets øverste ledelse og refererer direkte til Saxo Banks koncernchef, Eric Rylberg.

Det er en helt naturlig placering for en CIO i Saxo Bank, hvis eksistens og fremtid hviler på netop dets it-produkter.

Engang blev den ene af Saxo Banks stiftere og direktører, Kim Fournais, spurgt om, hvor stor en del it egentlig udgør af Saxo Bank. Han svarede 'cirka halvdelen.'

"Men hvis man betragter det fra en anden vinkel og spørger, hvor Saxo Bank ville være uden it, så er svaret jo, at Saxo Bank intet ville være uden it. Så på den måde er it alt for Saxo Bank. Det er der ingen tvivl om," siger Mikael Munck.

Han peger på, at Saxo Banks helt store force ligger i det meget tætte sammenspil mellem it og forretning.

It er livsnerven

It er livsnerven, og derfor er produkterne hele tiden under udvikling, og it bliver hele tiden anvendt til at holde virksomheden i bevægelse.

"Jeg føler mig meget privilegeret, for her forstår man virkelig den indflydelse, som it har, og hvor meget it vil betyde for fremtiden. Det er ikke noget, som man forstår i særligt mange virksomheder, som jo også ofte har produkter på en anden måde, end vi har," siger Mikael Munck.

Når Mikael Munck kigger efter inspiration til Saxo Banks it, er det hos "the fabulous four," som han kalder dem, nemlig Google, Facebook, Apple og Amazon.

Her arbejdes der helt naturligt med områder som 'continuous deployment' - altså løbende udrulning af nye releases.

"Der er Saxo Bank ikke endnu, men vi har en 14-dages cyklus, så vi er på vej," siger Mikael Munck.

"Saxo Bank tænker meget mere agilt end alle de andre banker, som jeg har set. Man kan sige, at vi egentlig tænker mere som en teknologi-virksomhed end som en bank," siger Mikael Munck

En af de store fordele er ifølge ham, at Saxo Bank ikke er bundet af gamle værdier og traditionsbundne strukturer - en legacy, som det hedder.

"Vi behøver ikke tage specielle hensyn i vores forretningsmodel og struktur til for eksempel eksisterende enheder i forretningen, hvis indtjening kan blive lagt under pres med ny teknologi og lavere omkostninger, hvis man gør tingene på en ny, men mere effektiv måde, da vi ikke som traditionelle banker kommer i intern konkurrence, men kan starte forfra med de bedste løsninger til gavn for vores kunder," siger han.

Softwareselskab

Mikael Munck vurderer, at blot omkring 10 procent af hans arbejdstid går med at passe de mere klassiske it-opgaver som support og lignende.

Resten af tiden går med udvikling med fokus på Saxo Banks handelsplatforme til egne kunder og de omkring 100 banker, der anvender Saxo Banks produkter som 'white label'-partnere.

Her har Saxo Banks CIO en rolle, der mere ligner noget fra en traditionel software-virksomhed med et konkret softwareprodukt på hylderne.

Mikael Munck fortæller, at Saxo Bank typisk arbejder med en meget høj release-frekvens med op til 700 udsendte ændringer om måneden til den meget store vifte af interfaces, som banken har til brokere, børser og andre, som ikke kan vente i lang tid på rettelser og opdateringer.

"Vi er agile by heart, og vi forsøger så vidt muligt at være forudseende: Hvor ligger fremtiden inden for trading? Hvad vil kunderne efterspørge i fremtiden?," siger han.

"For os hænger det i hvert fald ikke sammen at bruge seks måneder på at specificere, så forhandle, så udvikle, og så er der gået to år, og tiden er løbet fra løsningen," siger Mikael Munck.

Mikael Muncks store udfordringer

Blandt Mikael Muncks største udfordringer i de seneste par år har været håndteringen af en voldsom opskalering fra 150 ansatte til 670 ansatte, der er kommet til blandt andet via opkøb.

Hvordan går man i gang med sådan en opskalering?

"Jeg tror, at man slet ikke kommer fra start, hvis man lytter og tænker for meget. Man bliver nødt til at komme i gang med det samme - selvfølgelig ikke planløst, men det hjælper ikke at gå i gang med at forsøge at analysere til bunds, hvordan vi kommer igennem det. Så vil alle sige, at det ikke kan lade sig gøre," siger Mikael Munck.

Saxo Bank indledte med at kigge grundigt på de helt fundamentale organisatoriske ting.

"Og vi kunne se, at vi var struktureret omkring vores software-applikationer. Det lavede vi om til en mere fleksibel it-struktur med portefølje øverst, så programmer, så projekter og så ned i work-packages. Fleksibilitet er virkelig et nøgleord for mig," siger Mikael Munck.

De vigtige ansættelser

Centralt i opgaven har været ansættelsen af de rigtige personer med de rigtige kompetencer.

Opgaven med at skaffe nok mennesker af den ønskede kvalitet viste sig at trække tænder ud for CIO'en.

"Det er et område med mange fælder, for man skal passe på, at man ikke ender op med rene konsulentafdelinger. Det har faktisk været hårdt at sikre, at vi samtidig med, at processen kørte, fik tilstrækkeligt mange fastansatte til, at vores viden blev forankret og ikke forsvandt med konsulenterne," siger Mikael Munck.

Hvorfor var det hårdt?

"Det, vi laver i Saxo Bank, er meget komplekst og kræver et højt niveau inden for it samtidig med, at man skal være i stand til at sætte sig ind i et komplekst forretningsområde. Kravene er ret høje. Og derfor har vi brugt rigtigt meget tid på at interviewe og screene," siger han.

I den sammenhæng er Danmark alt for lille og producerer alt for få it-folk.

"Det er helt tydeligt, at de specialister, som vi har brug for, ikke findes i Danmark. Der findes slet ikke nok herhjemme. Vi har givet mange headhuntere og konsulentbureauer i København grå hår i hovedet, fordi vi har været så svære at stille tilfredse," siger han.

En del af de nye folk fandt Saxo Bank i den danske spilindustri, som det ikke gik for godt med.

"Der sad en del folk i spil-industrien, som arbejdede med krævende latency- og performance-tasks. Dem har vi haft stor succes med, for de tænker ned over de samme problemstillinger, som vi knuser herinde - bare med en lidt anden vinkel - og finder nogle andre løsninger."

Også folk fra England, Østeuropa, Sverige og mange andre lande er blevet trukket ind i virksomheden, ligesom selskabet har en større it-udviklingsafdeling i Indien.

Her er fremtidens nye platforme

Mikael Munck bruger i dag en stor del af sin tid på at udvikle fremtidens teknologier og sikre, at selskabet kommer på forkant med nogle af tidens tendenser.

Det gælder ikke mindst mobility og social software.

Saxo Bank har således i løbet af de seneste seks måneder lanceret mobil-versioner af handelsplatformene til smartphones udviklet i HTML5, som også er tilpasset tablets.

Når Saxo Bank taler om social media har det ifølge Mikael Munck ikke noget at gøre med, at man skal kunne tagge noget på Facebook eller Twitter.

"Vi arbejder mere med ideen om, hvordan vi kan overføre selve tendensentil et handelsmiljø," siger han.

Trætte af professionel rådgivning

Ifølge Mikael Munck tyder meget på, at mange i stigende grad er trætte af professionel rådgivning og ekspertråd og mere hælder til at lytte på venner og andre, som man stoler på - også når det gælder handel med finansielle instrumenter.

"Og måske sidder man ikke længere bare i debatforaer og diskuterer med hinanden. Man begynder måske også at følge hinandens handelsmønstre," siger han.

Det ville betyde, at man ville kunne stille en bestemt investor til rådighed som rådgiver eller inspirator for et bestemt forum, der er særligt interesseret i netop det, som han er god til.

"Det er noget, som vi kigger meget på. Vi har det allerede lidt i dag, men det er noget, som man godt kunne sofistikere betydeligt mere, og vi kommer til at lancere nogle virkeligt spændende produkter på det her sociale område," siger Mikael Munck.