Apple: Her er hemmeligheden bag vores design-succes

Briten Jonathan Ive afslører i et sjældent interview tankerne bag designet af succesfulde Apple-produkter.

Artikel top billede

Læs også:

Apples chef-designer slået til ridder

Apples inderkreds: Jordens mest værdifulde designer

Engelske Jonathan Ive er generelt anerkendt som en afgørende person bag Apples succes og er højt respekteret blandt designere.

I et interview med London Evening Standard fortæller han om nogle af de designprincipper, der efter hans mening har medvirket til Apples succes - og han giver et bud på, hvorfor kunderne nærmest er besatte af Apples produkter.   

"Jeg tror, at folks emotionelle forhold til vores produkter handler om, at de fornemmer vores omhyggelighed og det arbejde, der er lagt i skabelsen," lyder det fra Jonathan Ive. 

"Vi forsøger efter bedste evne at beskrive design-processen hos Apple, men det handler rigtig meget om at designe og om og at lave prototyper og fremstilling. Hvis du adskiller de ting, mener jeg, at slutresultatet lider under det," forklarer han blandt andet til London Evening Standard.

Står bag de vigtigste produkter

Jonathan Ive blev chefdesigner for Apple i 1996 og er indtil videre noteret for 596 patenter.

Han har blandt andet stået bag produkter som iMac, Macbook, iPod, iPhone og iPad og er for nylig blevet slået til ridder af den britiske dronning for sit bidrag til industrielt design.

I interviewet, der omhandler mange forskellige ting, giver han også sit bud på, hvad en god designer er.

"Det er så vigtigt at være let til bens, nysgerrig og åben over for at tage fejl."

"Du har den der vidunderlige fascination i forhold til "hvad nu hvis"-spørgsmål, men du er også nødt til at have absolut fokus på og dyb indsigt i konteksten, og hvad der er vigtigt - det er utroligt vigtigt. Det handler om, at du skal kunne håndtere uoverensstemmelser."

Interviewen fra London Evening Standard spøgrer også til, hvordan Apple på forhånd kan vide, om forbrugerne er interesseret i et nyt produkt. Her svarer Jonathan Ive:

"Vi benytter ikke fokus-grupper - det er designerens job. Det er ikke fair at spørge folk, der ikke har en fornemmelse for morgendagens muligheder ud fra konteksten nutidens design."

Læs også:

Apples chef-designer slået til ridder

Apples inderkreds: Jordens mest værdifulde designer

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S