Læs også:
Dansk it-projekt til 18 milliarder kører på skinner i år
Skandale-leverandører med i it-projekt til 18 millarder
Det statsejede selskab Banedanmark har udvalgt sig tre leverandører til et kæmpe moderniseringsprojekt af signalsystemet til godt 3.000 kilometer dansk jernbane-net.
Leverandørvalget til jernbanesignalsystem på Fjernbane Øst og Fjernbane Vest, der løber op i mellem syv milliarder og 9,5 milliarder kroner, er faldet på Alstom, Balfour Beatty og Thales.
Sidstnævnte Thales står også for 80 procent af leverancerne til det skandaleramte Rejsekort-system.
Ikke samme afdeling
BaneDanmarks programdirektør, Morten Søndergaard, har dog tidligere overfor Computerworld understreget, at det er en anden del af Thales, der står for signalsystemerne, end den afdeling, som har stået bag forsinkelserne af det danske Rejsekort.
Han fortalte samtidig, at Thales' signalsystem-division er et af de selskaber, der har leveret flest signal-anlæg (CBTC) til metroer i verden.
"Hvis du tager til England, så har der været problemer med nogle andre leverandører, og i Tyskland har der været problemer med et helt tredje sæt leverandører. Alle lande har en dårlig historie med en af leverandørerne, så på mange måder er de lige gode og lige dårlige," sagde Morten Østergaard for et års tid siden omkring prækvalifikationen.
I dette projekt skal Thales sammen med Balfour Beatty levere udstyr og viden til Fjernbane Vest, mens Alstom leverer til Fjernbane Øst.
It bliver hjørnesten
De tre udvalgte leverandører skal levere signal-grej, it-hardware og software til kontrol af det kommende jernbane-signalsystem i Danmark, hvor Morten Søndergaard har fremhævet, at it bliver en af de vigtigste hjørnesten i projektet.
Inden prækvalifikationen har BaneDanmark brugt fem år på forundersøgelser, og må derfor forventes at være godt rustet til at håndtere de næste små 10 års udrulning af projektet.
Hele moderniseringsprojektet forventes at koste omkring 18 milliarder kroner og køre på skinner i 2021.
Du kan læse mere om projektet her.
Læs også:
Dansk it-projekt til 18 milliarder kører på skinner i år