Læs også: Galleri: Se den nye iPad 3 med retina-skærm.
ComputerViews: Der var engang i en ikke så fjern fortid, hvor Apple var verdens mest innovative teknologifirma.
Aldrig tidligere har et it-selskab været i stand til hele tre gange i træk inden for en så kort årrække at lancere produkter, der hver især har været så banebrydende.
Tre gange i rap har Apple været i stand til at definere markeder så nye, at konkurrencen har været nærmest ikke-eksisterende. Og pengene derfor enorme.
Først med iPod/iTunes, der definerede det nye marked for betalings-musik på nettet. Så iPhone, der definerede markedet for smartphones. Så iPad, der definerede markedet for tablet-computere.
Wow hvor vildt - en ny iPad
Onsdag aften dansk tid har Apple så indkaldt til en ny lancering i klassisk Apple-style - med en masse hype og opgejlet stemning, en hel del hemmelighedskræmmeri og ekstremt meget omtale.
Forventningen er, at Apple vil løfte sløret for [DA DAAH] endnu en iPad.
Og altså (igen) overhovedet ikke nogen banebrydende og markedsdefinerende genistreg.
Jow, den der nye iPad har da nok en lidt bedre skærm end den forrige. Jow, den er da nok også lidt hurtigere. Og jow jow, den har da sikkert også lidt længere batterilevetid.
Men det er stadig bare en opgraderet og moderniseret iPad. Ligesom Apples seneste og vanligt hypede lancering i øvrigt bare var en opgradering af den kendt iPhone-form factor til iPhone 4S. Det kan du læse mere om her.
Løbet tør for krudt?
Betyder det da, at Apple - firmaet bag den måske vildeste innovations-præstation nogensinde - er løbet tør for innovativt krudt?
Og nu kun kan finde ud af lancere den ene halv-tamme produktopgradering af tidligere tiders mega-successer efter den anden?
Næppe.
Her er grunden til at Apple ikke gider innovere
Læs også: Galleri: Se den nye iPad 3 med retina-skærm.
Grunden skal vi finde i Apples regnskaber.
Apple's 'gamle' produkter sælger nemlig fortsat så godt, at selskabet har nok at se til med at skovle penge ind i enorme mængder.
I det sidste kvartal af 2011 solgte Apple således produkter for 262 milliarder kroner, hvilket er den højeste kvartals-omsætning nogensinde for et teknologiselskab.
Overskuddet i kvartalet landede på gigantiske 74 milliarder kroner. Samtidig er Apple et af de selskaber i verden, der har den højeste indtjening per medarbejder.
Svært at se mulighed for vækst
For Apples nye topchef, Tim Cook, er den vigtigste målestok Apples aktiekurs, der på samme måde ligger og vibrerer på all time-high-niveau, der gør Apple til et af verdens to-tre mest værdifulde selskabet overhovedet for tiden.
Som alle andre selskaber er Apples grundlæggende driver og motiv for at være sat i verden to ting:
1) At gøre aktionærerne glade.
Og det bliver de kun, hvis:
2) Selskabet har vækst.
Vente vente vente
Apples tårnhøje aktiekurs og svimlende omsætning gør det svært for topchef Tim Cook at se yderligere vækstmuligheder.
Selv hvis Apple skulle vise sig at have flere revolutionerende teknologi-skud i bøssen og allerede i dag har konkrete produkter i pipelinen, ville nye lanceringer i dag kun kunne påvirke de i forvejen svimlende nøgletal - og altså aktiekursen - marginalt.
Apple har kort og godt intet motiv overhovedet for at forsøge sig med nye markedsdefinerende produkter for tiden, hvor opgraderingerne af de gamle travere bliver flået og revet ned af hylderne i helt klassisk Apple-style, som vi har set så mange gange tidligere.
Det er så sikkert, som amen i kirken, at det tonstunge momentum, som Apple oplever i disse år, vil klinge af på et tidspunkt.
Konkurrenterne kommer væltende
Allerede nu vælter det ud med meget store mængder tablet-computere og smartphones fra alt, hvad der kan kravle og gå, af asiatiske producenter.
Både prismæssigt og udviklingsmæssigt har de samlet langt flere muskler end Apple, når først de får momentum.
De vil over de kommende år komme til at presse voldsomt på Apples nuværende dominerende position.
Det vil på et tidspunkt føre til, at Apples omsætning vil falde og selskabets aktiekurs vil komme under pres.
Det er først, når det sker, at vi vil se, at Apple og Tim Cook vil forsøge at lancere et nyt banebrydende Apple-produkt - en ny form factor - der som iPod/iTunes, iPhone og iPad vil sigte efter at definere helt nye teknologi-markeder, som resten af verdens store producenter vil halse efter.
Indtil da må vi leve med, at Apple lancerer den ene mindre opgradering efter den anden af de gamle travere.
Læs også:
Galleri: Se den nye iPad 3 med retina-skærm.