Læs også:
TeliaSonera vil kræve penge for Skype-samtaler
Her er danske teleselskabers planer for Skype-gebyr
Det kan godt, at TeliaSonera finder det nødvendigt at kræve penge for VOIP-samtaler på det mobile bredbånd, men står det til Forbrugerrådet, skal teleselskabet droppe de planer med det samme.
"Det, de har gang i her, er et eklatant brud på netneutraliteten," siger Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet.
På sidste uges Mobile World Congress bebudede TeliaSonera, at kunderne på det mobile bredbånd skal betale ekstra, hvis de ønsker en pakke, hvor der er åbnet for VOIP.
"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra administrerende direktør Lars Nyberg.
TDC, Telenor og 3, der også udbyder mobile bredbåndsløsninger i Danmark, siger til Computerworld, at de ikke vil afvise idéen, men omvendt heller ikke er på vej med tiltag.
Brud med netneutralitet
Og det bør de også helt holde sig fra, mener Forbrugerrådet.
"Hvis man siger, at man skal betale ekstra for adgang til det åbne internet, er det simpelthen en overskridelse af de spilleregler, som findes på området," siger Martin Salamon og peger på, at de danske selskaber har skrevet under på en aftale om netneutralitet.
"Der fraskriver de sig mulighede for at blokere for tjenester."
Telia vil jo ikke hindre dig i at få adgang til eksempelvis Skype, de vil bare lave forskellige pakker. Er det ikke i orden?
"De står som en lille tolder ved adgangen til internettet og vil tage penge på et produkt som Skype, som forbrugerne er glade for. Det betyder, at næste gang, nogen kommer op med en eller anden spændende tjeneste, så står teleselskaberne klar til at tage told for det."
Derfor er Skype ikke gratis
På TeliaSoneras pressemøde i Barcelona forklarede Håkan Dahlström, chef for Mobility Services, at det er hensigt at lave services til forskellige kommunikations- og dit underholdnings-behov.
"I dag er er en holdning om, at alt, der er IP-baseret, er gratis. Men fundamentalt skal vi tage penge for den service, vi tilbyder," forklarerede han.
Den tankegang forstår Martin Salamon fra Forbrugerrådet dog ikke.
"Sagen er jo, at vi betaler for vores bredbånd, om det så er mobilt eller fast. Det er ikke gratis for os at tale Skype."
Men hvad hvis alternativet er, at de bliver nødt til at hæve priserne generelt på mobilt bredbånd?
"Det må de så gøre. De må drive deres forretning, sådan at de kan investere og udbygge, men det skal ikke ske ved, at man lukker ned for det åbne internet."
"Vi har selvfølge forståelse for, at de skal finde nogle måder at tjene penge på, men at kvæle det åbne internet har vi ikke forståelse for."
"De må finde måder at udnytte højhastighedsinternettet på - hvor er teleselskaberne eksempelvis henne med videosamtaler. Det er Skype, der leverer det," lyder det fra Martin Salamon.
Det mener EU om VOIP-spærring
Også EU har tidligere været ude med relativt skarpe meldinger på denne front.
For et par år siden udtalte daværende telekommissær Viviane Reding, at hun ville holde ekstra godt øje med problemstillingen.
"...mange grunde til at være på vagt over for nye trusler mod netneutraliteten, da de kan opstå i forbindelse med teknologi- og markeds-udviklingen. Blokeringen eller diskrimineringen af Voice over IP services af mobil-operatører i adskillige EU-lande er blot et eksempel på dette."
Punkt tre i den store reform af EU's telelovgivning, der blev vedtaget i november 2009, lyder desuden:
"Fri adgang til internet-tjenester. En beskyttelse af forbrugernes ret til at kunne få adgang til applikationer og tjenester på nettet med udgangspunkt i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention."
Læs også: