"Før 149 kroner - Nu 119 kroner" eller "Normalpris 199 kroner - Nu 99 kroner."
Sådanne tilbud kan du i øjeblikket finde hos en stribe af mobilselskaber som eksempelvis Oister, Bibob eller M1.
Priserne presses for at kapre nye abonnenter.
Men tilbudstilstanden er i følge Torben Rune, der er direktør i Netplan, der leverer rådgivning indenfor telekommunikation, efterhånden blevet permanent markedsføring.
"Der er næsten konstant priskrig på mobilmarkedet. Det skyldes, at de virtuelle operatører specialiserer sig ud i alle mulige og umulige produkter, der er målrettet alt fra pensionister til studerende," fortæller han til Computerworld.
De mange forskellige abonnementstyper får markedet til at være i en tilstand, der ligner en kontinuerlig priskrig, vurderer Torben Rune.
"Prisdannelsen på mobilmarkedet er konstant i udvikling," siger han.
Klar til sommerferien
Er der en grund til, at rigtig mange selskaber har taletid på tilbud netop nu?
"At det blusser op nu, kan skyldes, at vi er på vej ind i den periode, hvor folk skal planlægge rejseaktiviteter og ferie. Derved skal mange kunder finde et abonnement til den kommende sommerferie," siger Torben Rune.
Tjener selskaberne mange penge på roaming i forbindelse med opkald fra udlandet?
"Ifølge teleselskaberne selv ligger tallet på mellem fem og syv procent af den samlede omsætning. Min opfattelse er dog, at tallet er langt højere. Nok nærmere i mellem 30 og 50 procent. Men det er en svært størrelse at gøre op, for der er stor forskel på kundernes brug af telefonen i udlandet," siger Torben Rune.
Teleanalytikeren mener dog ikke, at udenlands-roaming spiller den store rolle hos eksempelvis Oister, Bibob eller M1, da disse firmaer primært henvender sig til private, der kun i begrænset omfang bruger mobilen i udlandet.
"Samtidig er der tale om en lavineeffekt, forstået på den måde, at hvis et selskab starter med tilbud, så følger de andre automatisk med," siger han.
Hos teleselskaberne er der ikke den store interesse i at kommentere prissætningen.
Her er resultatet af pris-pres
"Vi har ikke umiddelbart en priskrig i gang. Vi forsøger altid at give kunderne det bedste og billigste tilbud," lyder svaret fra Oisters presseafdeling.
Prispres giver mudrede abonnementer
Telemarkedet har altid haft ry for, at det er svært at gennemskue firmaernes abonnementsbetingelser. Vil de mange niche-abonnementer til eksempelvis pensionister eller studerende give bedre eller dårligere gennemsigtighed?
"Der er ingen tvivl om, at det bliver endnu mere grumset. Set i et internationalt lys har de danske abonnements-forhold været ganske overskuelige, men det vi er ved at få nu, er nogle af de 'opfindelser' på salgssiden, som man har set i Spanien, Italien eller uden for Europas grænser. Der er masser, masser af ting i vente," siger Torben Rune.
Han fortæller eksempelvis om abonnementer, hvor taletidskortet bliver fyldt med penge, når nogen fra et andet selskab ringer til dig.
"Det gør det rigtig svært at regne minutprisen ud," siger han.
I andre lande kan man anvende taletidsminutter som betaling for varer i butikker, hvilket ligeledes gør minutprisen meget ugennemsigtigt.
"Det er forhåbentlig ikke løsninger af denne type, vi kommer til at se i Danmark, men det illustrerer, at der er en enorm kreativitet i forbindelse med at sløre den egentlige pris. Og det kommer vi helt sikkert også til at se mere af i vores land," lyder hans analyse.