Computerworld News Service: Apple imponerer fortsat med sine salgstal for tablets og smartphones, er blevet gode venner igen med Facebook og er nu takket være en kometagtig stigning i aktiekursen solidt placeret blandt verdens største børsnoterede selskab.
Hvis man der til lægger, at de vanskelige sager om dårlige forhold for arbejderne hos kinesiske underleverandører er ved at forsvinde igen fra mediernes søgelys, så ser det ud til, at alt går forrygende for forbruger-elektronikkens konge.
Her får du en gennemgang af Apples seneste triumfer.
Drukner i kontanter
Ved et aktionærmøde for nylig berettede Apples topchef, Tim Cook, at virksomheden har flere likvide midler, end den aner, hvad den skal gøre med - næsten 555 milliarder kroner - og overvejer derfor, hvor pengene kan gøre mest gavn.
I fredags lukkede Apples aktie på 2.899,98 kroner, hvilket betyder, at Apple har en markedsværdi på 2.704 milliarder kroner.
Det er en solid førsteplads foran det næststørste børsnoterede selskab, Exxon Mobil, der fredag lukkede med en markedsværdi på 2.293 milliarder kroner.
Herudover har Apple netop offentliggjort at have solgt 37,04 millioner iPhones og 15,43 millioner iPads i første kvartal i virksomhedens regnskabsår 2012.
Ven med Facebook
Under dette aktionærmøde svarede Cook ifølge The Washington Post på et spørgsmål, om Apple og Facebook var "venner" eller "fjender". Cook svarede, at de to virksomheders forretninger ikke overlapper meget.
"Vi gør meget med virksomheden, og vores brugere anvender Facebook enormt meget. Det er ikke som med visse andre virksomheder, hvor vi ser en væsentlig overlapning i de ting, vi gør. Jeg har altid tænkt, at vores to virksomheder kan gøre mere sammen," siger Cook.
Det lader Facebook til at være enig i. "IOS er en vigtig platform for Facebook og vi har et godt forhold til Apple," udtaler Facebook.
Denne venskabelighed mellem Apple og Facebook står i stærk kontrast til Googles tiltag det sidste års tid på områder i direkte konkurrence med giganten inden for sociale netværk.
Både Google og Facebook er stærkt afhængige af omsætning fra annoncer.
Og Microsoft, der længe har investeret i Facebook, er de seneste uger gået i kødet på Google med en hårdhændet reklamekampagne, der har angrebet alt fra søgegigantens privatlivspolitik til hvad Microsoft anser for at være utilstrækkeligheder i Google Apps.
Derfor sporer Apple dig ikke på nettet
Sporing af brugernes adfærd på nettet har været et varmt emne de seneste uger.
Der findes mange værktøjer, der kan vise præcist hvilke virksomheder, der forsøger at spore én - såsom den gratis tilføjelse Ghostery til Firefox.
Her finder man gerne Facebook Connect, Google Adsense, Google Analytics og Doubleclick, der ejes af Google.
Men ikke Apple.
Derfor er Apple ligeglad
Det er fordi, Apple ikke lever af annonceindtægter til forskel fra Google og Facebook, som begge er blevet udskældt i medierne den seneste tid for ikke at respektere deres brugeres privatliv.
Både brugerne og fortalere for beskyttelsen af privatlivets fred har brokket sig over de ændringer af Googles privatlivspolitik, som selskabet snart foretager og som gør det muligt for Google at konsolidere brugerdataene på tværs af alle dets produkter for at få en bedre forståelse af brugernes præferencer og adfærd.
Google fremhæver, at ændringen betyder, at selskabet bedre kan forudsige brugernes ønsker. Det vil blandt andet udmønte sig i meget mere personligt målrettede annoncer.
Wall Street Journal beskyldte for nylig Google og andre annoncevirksomheder for at plante såkaldte tracking cookies på millioner af iPhones, som gør virksomhederne i stand til at spore brugernes adfærd.
Google har reageret ved at forklare, at disse cookies kun er aktive, når brugeren er logget ind på en service fra Google, og at det hele i øvrigt var en fejl.
Apples browser, Safari, er som standard indstillet til at blokere sporing af brugerens adfærd.
Facebook er også dybt afhængig af annonceindtægter.
Introduktionen af den såkaldte tidslinje i Facebook, der blandt andet lægger op til, at man som bruger vedligeholder en virtuel scrapbog over alt, der er hændt i ens liv siden fødsel, gør det nemt for brugerne selv at give virksomheden et sandt overflødighedshorn af deres personlige oplysninger.
Jo flere data Facebook har om sine brugere, des bedre er chancerne for at kunne levere annoncer, som brugerne vil klikke på.
Apple skaber omsætning på en grundlæggende anderledes måde.
Apples nettoomsætning består primært af indtægter fra salg af hardware, software, digitalt indhold og applikationer, perifere enheder samt service- og support-kontrakter. Det er fraværet af annoncer på den liste, der lægger afstand til Facebook og Google i forhold til sporing af brugernes adfærd på nettet.
Selvom Apple flere gange er blevet kritiseret for at spore oplysninger om mobilbrugerne såsom deres fysiske placering, så har virksomheden været hurtig til at reagere på disse privacy-bekymringer.
Tidligere på måneden kritiserede nogle brugere af den sociale netværks-app Path, hvordan denne app uploadede deres adressebog uden at indhente tilladelse. Apple offentliggjorde herefter, at apps, der gør sådan, krænker virksomhedens retningslinjer for App Store, og at virksomheden inden længe vil udgive en opdatering, der vil forhindre apps i at høste personlige oplysninger uden at indhente tilladelse fra brugeren.
Arbejdsforhold
På trods af Apples mange succeser har virksomheden været nødt til at håndtere en vanskelig sag om forholdene for kinesiske arbejdere. Det blev dog ikke nævnt under aktionærmødet fredag, hvilket kan være et udslag af en drejning i mediedækningen af sagen de seneste dage.
ABC's Nightline viste en udsendelse i sidste uge, hvor tv-journalisten Bill Weir havde haft kameraer med inde hos Foxconn, der samler Apples produkter. New York Times rapporterer, at udsendelsen mest viser unge arbejdere, der ser ud til at lide af kedsomhed mere end noget andet.
"Vi har her hørt den form for kommentarer, som man kan høre på enhver fabrik hvor som helst," konkluderer Weir.
New York Times bemærker, at Foxconn udover for Apple også bygger produkter for Sony, Panasonic, Samsung, Sharp, Asus, Hewlett-Packard, Dell, Intel, IBM, Lenovo, Microsoft, Motorola, Netgear, Nintendo, Nokia og Vizio.
Oversat af Thomas Bøndergaard