Computerworld News Service: Wall Street Journal hævder, at Google sammen med et antal andre selskaber inden for onlineannoncering har plantet kode på millioner af iPhones, der gør det muligt for selskaberne at spore brugernes adfærd på nettet.
Google har benægtet, at disse cookies sporer brugerne, og udtalt, at de kun er aktiveres, når brugerne logger ind på en af selskabets egne services såsom Gmail.
Men Google har dog indrømmet, at denne kode uforsætligt har tilladt yderligere annoncecookies at blive installeret på telefoner imod brugernes ønske.
Som standard blokerer Safari for cookies, der sporer brugeradfærd via browseren.
Men Googles kode "narrer" Apples browser til at overvåge brugernes adfærd, hævder Wall Street Journal.
"The Journal gengiver fejlagtigt, hvad der sker og hvorfor," udtaler Rachel Whetstone, der er senior vice president for communications and public policy hos Google.
"Vi har benyttet kendt funktionalitet i Safari til at levere funktioner, som er slået til af Google-brugere, der er logget ind. Det er vigtigt at understrege, at disse annoncecookies ikke indsamler personlige oplysninger."
Lægges ind af annoncer
Forsker Jonathan Mayer fra Stanford University var den første til at opdage koden.
En teknisk rådgiver hos Wall Street Journal har ved at følge Mayers instruktioner dokumenteret, at Googles trackingcookie bliver plantet på iPhones fra 23 ud af de 100 største websites.
Koden bliver lagt ind af annoncer på websites såsom Fandango.com, Match.com, AOL.com, TMZ.com og UrbanDictionary.com.
Når den er installeret kan Google spore brugernes besøg på en bred vifte af websites, hævder Wall Street Journal.
Udover Google har mindst tre andre annoncebureauer ifølge Wall Street Journal også omgået Safaris privacy-indstillinger ved hjælp af lignende teknikker.
Det drejer sig om Vibrant Media, WPP PLC's Media Innovation Group og Gannett Companys PointRoll.
Google: Derfor er det nødvendigt
Google har i hvert fald tidligere oplyst sine brugere om, hvordan man fravælger at blive sporet i Safari, men disse instruktioner blev ifølge Wall Street Journal fjernet fra Googles website tirsdag, efter avisen havde kontaktet selskabet angående denne sag.
Google argumenterer, at disse cookies er nødvendige for at give brugerne personligt tilpassede services såsom evnen til at give sin mening om indhold tilkende via selskabets +1-knap.
"For at gøre disse funktioner mulige opretter vi en midlertidig kommunikationsforbindelse mellem Safari-browsere og Googles servere, så vi kan konstatere, om Safari-brugerne også er logget ind på deres Google-konto og har tilvalgt denne type personlig tilpasning," forklarer Whetstone.
"Men vi har designet det sådan, at de informationer, der overføres mellem brugerens Safari og Googles servere er anonymiserede - hvilket effektivt skaber en barriere mellem brugernes personlige oplysninger og det webindhold, de browser."
"Men Safari har vist sig at indeholde funktionalitet, der på denne måde har gjort det muligt for andre af Googles annoncecookies at blive placeret i browseren," tilføjer Whetstone.
"Det havde vi ikke forudset, og vi er nu begyndt at fjerne disse annoncecookies fra Safari."
Denne nyhed dukker op på et følsomt tidspunkt for Google. Sidste år indgik Google forlig med USA's Federal Trade Commission angående selskabets privacy-praksis, hvor Google fik pålagt ikke at give et misvisende billede af sin privacy-praksis.
I sidste måned konsoliderede Google reglerne for alle sine websites til en enkelt samling af privatlivs-indstillinger.
I et blogindlæg fredag anklagede Microsoft Google for med vilje at have omgået Safaris privatlivs-indstillinger og tilbød i samme omgang sin egen browser som alternativ.
Oversat af Thomas Bøndergaard