Læs også: Derfor er din tablet-pc en ergonomisk katastrofe
Computerworld har tidligere skrevet, at tablets kun i begrænset udstrækning er velegnede som arbejdsredskaber.
Alligevel har den verdensomspændende isoleringsproducent Rockwool investeret stort i iPads til medarbejderne.
Rockwools it-direktør fortæller, at der er mange gevinster ved denne investering, men at det dog ikke er alle medarbejdere, der vil blive udstyret med iPads.
"Vi følger hele tiden udviklingen og ser på, om ny teknologi kan tilføje værdi ikke kun for forretningen men også medarbejderne. Hvad angår iPads, mener vi dog ikke, at en bruger kan klare sig kun med en iPad, så iPad-investeringen er en øget omkostning, og derfor får ikke alle medarbejdere tilbudt," fortæller Rockwools it-direktør, Thomas Juul Jensen.
Derfor er det i første omgang kun en bestemt gruppe medarbejdere, der får lov til at stoppe en iPad i tasken.
"I forbindelse med udrulningen af vores nye CRM-løsning får vores sælgere tilbudt en iPad," siger Thomas Juul Jensen og forklarer videre om begrundelsen for, at netop sælgerne skal have tablets med på farten.
"Vi forventer, at det kan bidrage til, at vores kommunikation med kunderne bliver bedre, så vi kan øge salget af Rockwool-produkter."
Hvorfor iPads?
Der gået en hel del arbejde forud, før Rockwool begyndte at uddele iPads til sælgerne.
"Vi så på, hvordan vi og vores sælgere kunne kommunikere bedre med vores kunder. Vi kom meget hurtigt frem til, at et it-tool, der er hurtigt og inviterer til åben dialog, ville være noget, der virkelig kunne hjælpe," forklarer it-direktøren fra Rockwool.
Her har tabletten en række klare fordele i forhold til en traditionel bærbar pc, fortæller Thomas Juul Jensen.
Det næste spørgsmål var så, hvilken tablet der klarer opgaven bedst.
"Det vi vægtede tungest var speed, performance og brugervenlighed. Vi blev hurtigt klar over, at det var iPad'en, der var overlegen på det tidspunkt," siger Thomas Juul Jensen til Computerworld.
Apples tablet er altså valgt ud fra dens egenskaber, understreger Thomas Juul Jensen. Han forklarer, at virksomheden har været helt bevidst om hypet omkring Apples produkter.
"Det er meget en Apple-verden, vi agerer i for tiden. Men vi har fokuseret på at holde hovedet koldt og se på business casen og funktionaliteten. Om det alligevelt har spillet ind, skal jeg ikke kunne udelukke. Men jeg synes, at det objektive benchmark vi lavede, viste, at Apple altså er et skridt foran," siger it-direktøren.
Udgifter og gevinster
Selvom Rockwool ikke var længe om at vælge tabletten til opgaven, har det ikke været helt uden udfordringer at udstyre sælgerne med iPads.
Det er nemlig ikke kun udgifterne til indkøbet af de mange Apple tablets, der har skullet findes penge til i budgettet. Implementeringen af nye teknologiske arbejdsredskaber kræver et stort forberedende arbejde og koster derfor også på budgettet.
"Vi har ikke tidligere kørt på en Apple-platform, så vi skulle forberede vores infrastruktur og vores supportprocesser grundigt for at sikre alle en god og professionel oplevelse, når det nye device introduceres," fortæller Juul Jensen.
Til gengæld er tabletterne blevet positivt modtaget, og Rockwool forventer et salgsboost og på sigt en effekt, der kan aflæses på bundlinjen.
"Målet er, at den enkelte sælger har lettere ved at komme ind og opdatere sine CRM-data og præsentere kunden for relevante udregninger og informationer. Hele løsningen her går ud på, at vi gerne vil sælge nogle flere løsninger," lyder det fra Rockwools it-direktør, der desuden forklarer, at det i sådanne projekter er vigtigt, at it og forretning har et godt samarbejde.