Læs også:
Børsnotering løfter sløret: Så meget tjener Facebook.
Facebooks beslutning om at gå på børsen vil få betydning for sitets omkring 845 millioner brugere.
Selskabet forventer at rejse mindst 28 milliarder kroner på noteringen.
Samtidig giver selskabet slip på muligheden for at hemmeligholde oplysninger om sin økonomi, nedbrud, strategi og lignende, da selskabet som børsnoteret vil blive underlagt skrappe krav om oplysningspligt overfor aktionærer og aktie-markedet.
Skal blive ved med at vokse
Ligeledes kan Facebook forvente kraftigt pres fra aktionærerne om pæne vækstrater fra kvartal til kvartal - og kontante krav om forandringer og nye initiativer, hvis det glipper.
Analytikere peger på, at Facebook ganske givet vil investere en del af pengene i at udvikle sine mobile tjenester - enten via egen udvikling eller via opkøb.
Selskabet har tidligere meddelt, at det vil "investere i nye teknologier, så du får en god Facebook-oplevelse uanset, hvor du er."
Analysehuset Gartner mener, at det vil komme til at ske som noget af det første.
Det skyldes, at Facebooks desktop- og mobilversion ikke spiller særligt godt sammen lige nu. Og det vil selskabet sigte efter at lave om snarest, lyder vurderingen fra Gartner.
Google i kikkerten
En del af de milliarder, som børsnoteringen vil indbringe, kan desuden blive anvendt til oprustning mod den hovedrige rival Google, der har lanceret den Facebook-lignende tjeneste Google+.
Overordnet vil ambitionen være, at brugerne ikke skal finde nogen grund til at forlade Facebook og gå over på eksempelvis Google for at søge informationer, musik, film eller hvad som helst andet.
Facebook vil således efter alt at dømme bevæge sig i retningen væk fra 'blot' at være en social platform til at være en slags portal med vægt på det sociale.
Sådan vil Facebook udnytte sin viden om dig
Analytikere finder det eksempelvis sandsynligt, at Facebook vil sigte efter at indarbejde stærkt forbedrede søgefunktioner i den sociale tjeneste.
Ideen er, at søgefunktionen skal blive så god, at brugeren ikke finder nogen grund til at forlade Facebook, hvis der dukker et behov for en søgning op.
Det gør brugerne i dag i stor stil - ikke mindst til fordel for Google.
En del af arbejdet med at holde brugerne inde på sitet vil også være bestræbelserne på at integrere Facebooks login med andre tjenester.
Det ser vi allerede i dag flere eksempler på i Danmark, hvor man kan anvende sin Facebook-login til at komme ind på andre tjenester for at købe en billet eller lignende.
Det kan du læse mere om her.
Forbedret søgefunktion kan ligeledes have en markant afsmitning på Facebooks omsætning, som du kan læse mere om her.
Selv om Facebook i dag lander helt op mod hver fjerde sidevisning af al internettrafik, scorer selskabet under 10 procent af de samlede annonce-budgetter på internettet.
Det kan meget vel ændre sig med forbedrede søgefunktioner. Betalte søgeresultater er nemlig noget af en guldgrube på nettet.
Dyb viden
Facebook har den store fordel, at selskabet har dyb viden om sine mange brugere. Og det er en viden, som Facebook efter alt at dømme vil forsøge at høste større udbytte af.
Når det gælder annoncer, er Facebooks hovedaktiv at matche butikker, virksomheder og andre, der vil sælge produkter, med købere baseret på købernes personlige data.
Det er en balancegang, for brugerne står af, hvis udnyttelsen bliver for kraftig.
Men vi kan roligt vente, at selskabet vil udforske muligheden for kommercielt at udnytte denne viden yderligere.
Bedre økosystem
Det er også højst sandsynligt, at Facebook vil arbejde på at udvikle et frodigt økosystem for apps fra tredjeparts-udviklere.
Det vil i givet fald betyde, at brugerne kan vente lanceringen af en lang række nye apps - sikkert mest rettet mod mobilbrugerne af tjenesten.
Det vil kræve, at selskabet først og fremmest skal have sikret sine API'er mod nedbrug og ustabil fremfærd, da Facebook efter en børsnotering vil være tvunget til at offentliggøre problemer, som det tidligere har kunnet lade forbigå i tavshed.
Læs også: