Læs også:
Det danske spil-miljø sukker efter støttekroner.
Svensk spilindustri giver baghjul til Danmark.
Sådan tjener svenskerne penge på spil.
Sådan kommer dansk spilindustri til milliarderne.
Den danske computerspil-industri er lille, usikker og ikke investerings-moden.
Sådan lyder det ifølge Børsen i en ny rapport fra Erhvervs- og Vækstministeriet og Kulturministeriet.
Rapporten peger dermed i en anden retning end de eksperter, der ifølge avisen har peget på spil-industrien som et muligt vækstområde for Danmark.
Producentforeningens direktør, Klaus Hansen, er ifølge avisen 'dybt frustreret' over rapportens konklusioner.
"Vi skal have det offentlige til at gå forrest, hvis vi ikke vil gå glip af det kæmpepotentiale, der ligger i det her," siger han.
Forretningsmodeller skifter hurtigt
Ifølge rapporten er problemet imidlertid, at det er meget svært at forudse succes i en branche, hvor forretningsmodellerne er under konstant forandring.
Desuden har den danske spilbranche ifølge rapporten for lille kritisk masse til at kunne leve op til investorernes krav, ligesom de danske spilproducenter er små virksomheder.
Erhvervs- og Vækstminister Ole Sohn (SF) siger til Børsen, at han stadig ser erhvervspotentiale i computerspil, men at den offentlige støtte fremover vil ske i forbindelse med en samlet indsats for de kreative industrier og ikke målrettet spil-branchen.
"Vi kommer ikke med nye statslige kroner," siger han til Børsen.
Computerworld beskrev allerede i 2009, hvordan løbet var ved at være kørt for den danske computerspil-branche efter den pludselige opblomstring i kølvandet på Hitman-successen fra københavnske IO Interactive.
Det kan du læse mere om i nedenstående artikler.
Læs om den danske spil-industris opbremsning i artikel-serie på Computerworld fra 2009:
Game over for dansk spilbranche?
Den danske spilbranche på ruinens rand.
Spilguru: Løbet er kørt for den danske spilbranche.
Ekspert: Dansk spilbranche mangler kompetencer.
Dansk spilbranche kørt over: Find andre veje.