E-bøger udgør kun en lillebitte del af den samlede omsætning hos de to største forlag i Danmark, Gyldendal og Lindhardt & Ringhof, skriver Børsen.
Dermed halter Danmark langt bagefter både Sverige, Norge og USA, hvor salget buldrer frem.
Ifølge Karen Westman Hertz, redaktionschef på Gyldendal Digital, er den helt store udfordring danskernes villighed til at lægge penge på bordet.
Hun siger til avisen, at forlaget nu vil begynde at eksperimentere med 'både formater og forretningsmodeller i de kommende år.'
Alt for dyre
Bogbrancheekspert Nils Bjervig mener, at problemet har været, at forlagene har forlangt for mange penge for de digitale udgaver.
"Prissætningen er problemet. Man lagde ud med en pris på cirka 80 procent af den trykte bog. Den skal meget længere ned, og for de fleste titlers vedkommende helt ned omkring 100 kroner," siger han til Børsen.
Ifølge Børsen viser en undersøgelse fra Greens Analyseinstitut, at 31 procent af danskere mellem 18 år og 31 år villige til at betale mindst 180 kroner for en e-bog, der koster 300 kroner i papirudgaven.
De ældre danskere er kun villige til at betale langt mindre.
Avisen skriver, at problemet for bogbranchen er, at det ikke er voldsomt meget billigere at producere en e-bog i forhold til en trykt bog.
"Der er jo ikke nogen naturlov, der siger, at fordi noget er digitalt, skal det være billigere. Hele branchen har jo det store problem, at folk vil betale væsentligt mindre for en e-bog end for en traditionel bog, og det gælder sådan set i hele verden," siger Steffen Sørensen, administrerende direktør for Publizon, der distribuerer danske e-bøger, til Børsen.