Læs også:
Opråb til regeringen: Har I helt glemt it til folkeskolen?
Tekniske fejl gør 17.000 skoletest ubrugelige
It på flere af Danmarks skoler sejler i søer uden styrmænd.
Det kan man konstatere, efter Danmarks Lærerforening har offentliggjort en undersøgelse, hvor 62 procent af lærerne i folkeskolerne brokker sig over gamle computere og sløvt internet, så it'en direkte modarbejder undervisningen.
"Helt konkret må lærerne forberede sig dobbelt til undervisningen, fordi de ikke ved på forhånd, om it-systemerne virker eller ej. Så de skal være forberedt på undervisningen både med og uden it," fortæller næstformand Dorthe Lange fra Danmarks Lærerforening til Computerworld.
Hun påpeger, at skolerne dels er lovmæssigt forpligtede til at integrere it i undervisningen, men at it helt sikkert også kan styrke undervisningen, når det altså virker efter hensigten.
"Lærerne er fuldtidsansatte med forberedelse, undervisning og evaluering. Men når de skal forberede sig dobbelt til undervisningstimerne, så går det jo ud over andre ting, der ikke bliver ordnet," lyder det fra Dorthe Lange.
Eleverne forventer it
Hun anser ikke sløjfning af it i undervisningen, indtil systemerne virker forsvarligt, som en farbar vej for de it-frustrerede lærere.
Det skyldes, at skolerne trods alt har fået brugbar undervisnings-software, som bare ikke virker optimalt endnu.
"Eleverne er desuden født til det digitale univers, og derfor burde it bare være et naturligt redskab som alt andet. Samtidig er det meget demotiverende for dem, når it'en ikke virker," siger Dorthe Lange.
"Billedet med demotiverede elever kan du nok finde i alle skoleklasser, og demotiverede elever er det værste, der kan ske for undervisningen," siger Dorthe Lange.
Her skal skole-it være klar
Næstformanden i Danmarks Lærerforening peger ansvarspilen over på kommunerne, som ifølge Dorthe Lange på den ene side kalder sig skoleejerne og på den anden side også burde sørge for, at skolernes it-integrationer foregår forsvarligt.
Hos KL lyder budskabet, at skole-it'en er klar om tre års tid.
"Vi ved jo alle sammen, hvor frustrerende det må være at arbejde med it, der ikke fungerer. Men i 2015 vil det problem være løst«, lover formanden for Kommunernes Landsforenings (KL) Børne- og Kulturudvalg Jane Findahl til Folkeskolen.dk.
Ikke godt nok
Den udmelding falder dog ikke i god jord hos Danmarks Lærerforeningen, især med tanke på, at folkeskolen er blevet bevilliget en halv milliard kroner blandt andet til en opdatering af undervisningsmidlerne.
"Tre år er alt for lang tid at vente på forbedringer, og der bliver KL altså nødt til at lave tidsplanen om. Vi har længe fortalt dem, at it er et problem i skolen," siger Dorthe Lange.
Hvis pengene alligevel ikke kan realiseres inden 2015, må skolerne ifølge næstformanden i Danmarks Lærerforening forsøge at hutle sig igennem så godt som muligt.
"Man kunne sige bedre sent end aldrig, men det er virkelig et problem, der trænger til at blive løst her og nu."
Læs også:
Opråb til regeringen: Har I helt glemt it til folkeskolen?