Artikel top billede

Ny kritik af Elgiganten for mudret prispolitik

Efter fornyet kritik af Elgigantens prispolitik forsøger direktør Jesper Boysen nu at forklare logikken bag. - Elgiganten giver ikke prisgaranti og matcher kun priser fra firmaer, Elgiganten selv definerer som konkurrenter.

For nylig blev Elgiganten beskyldt for at operere med forskellige priser i sine fysiske butikker, alt efter om kunden kender til den billigere pris i kædens onlinebutik. Det vakte vrede og krav om ændrede regler helt ind på Christiansborg.

Nu kritiseres den fremstormende kæde igen for at have en mudret prispolitik.

Denne gang kommer kritikken fra en slutkunde, der købte en Ipad 2 i Elgiganten i Randers. Det skriver Ekstra Bladet.

Kunden fik i forbindelse med købet at vide, at hvis han kunne finde Ipad'en andre steder til en billigere pris inden for 14 dage, kunne han få differencen udbetalt.

Men da kunden finder varen billigere på hjemmesiden Ellos.dk, vil Elgiganten alligevel ikke udbetale differencen. Efter at være blevet sendt rundt i Elgigantens organisation med forskellige svar, lyder svaret fra Elgiganten til sidst, at Ellos.dk ikke er en hjemmeside, der gives prisgaranti mod.

»Hvad fanden er prisgarantien egentlig så værd?,« som kunder spørger.

Ekstra Bladet har i den forbindelse fået Elgigantens direktør Jesper Boysen til at forklare kædens prispolitik. Kort fortalt forklarer han, at Elgiganten kun matcher priser fra de virksomheder, som Elgiganten selv har defineret som konkurrenter.

»Elgiganten har to salgskanaler, varehusene og vores webside. Vores varehuse har til opgave at være billigst i eget lokalområde, og vi har klart definerede fysiske konkurrenter, som vi dagligt besøger og sikrer, at vi er billigst i prissammenligning,« forklarer Jesper Boysen.

»På vores webside er vores konkurrenter anderledes. Der er rigtig mange aktører, og vi har derfor valgt dem, som vi betragter som konkurrenter, og fravalgt andre, der eksempelvis kun har små varepartier, kan have eksempelvis engelsk strømforsyning eller lange leveringstider.«

»Da konkurrencen er meget forskellig mellem internet og fysiske varehuse, kan prisen derfor også variere. Derfor har Elgiganten ikke i de sidste 5 år haft prisgaranti. Vi har en intern aftale om altid at matche prisen fra vores egen webside i varehusene, hvis kunden har set prisen, og det er vores kunder rigtig glade for,« sigen Boysen til Ekstra Bladet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere