Læs også: Android koster teleselskaberne milliarder af kroner
Teleselskaber har flere udgifter i forbindelse med bytning og returnering af Android-telefoner end de konkurrerende produkter.
Det var en af konklusionerne i en ny rapport fra analysefirmaet WDS, som Computerworld beskrev torsdag.
Men hverken Telia, TDC eller Elgiganten ser konklusionen som værende gældende for det danske marked.
"Vi kan ikke se, at der skulle være flere fejl på Android-telefoner end på andre," siger indkøbschef Morten Jensen fra TDC.
Efter Computerworlds henvendelse har TDC gennemgået reklamationerne på smartphones for at se, om producenterne af Android-mobiler skiller sig ud. Og det er altså ikke tilfældet.
Telia når frem til det samme.
"Vi genkender ikke billedet af, at der skulle være flere problemer med Android-telefoner end andre," fortæller kommunikationschef Mette Honoré fra Telia.
Elgiganten, der både sælger mobiler online og i butikker landet over, forbinder heller ikke Android-mobiler med flere problemer end ellers.
"Antallet af reklamationer på Android-mobiler er i nogenlunde samme størrelsesorden, som vi får på telefoner med et andet styresystem," siger servicechef Jakob Reland fra Elgiganten.
WDS skriver i sin rapport, at Android-telefoner er dem, der får flest klager over hardware fra kunder, også selvom der tages hensyn til, at Android er det mest udbredte styresystem.
Danmark er anderledes
Morten Jensen har et bud på, hvorfor rapporten når frem til et andet resultat, end TDC og de andre danske mobildistributører oplever.
Han peger på, at undersøgelsen omfatter teleselskaber fra hele verden.
"De kan sagtens have andre brands, som vi ikke har i Danmark, i deres portefølje, og der kan kvaliteten måske være noget mere svingende," siger Morten Jensen.
WDS vurderer i rapporten, at returnering og ombytning af Android-mobiler koster teleselskaber verden over 11 milliarder kroner om året.
Producenterne betaler
I Danmark har mobildistributørerne dog garantiaftaler med producenterne, så her ender regningen ikke hos TDC, Telia eller Elgiganten.
"Vi har serviceaftaler med producenterne, som gør, at vi holdes fri for omkostninger i det tilfælde, at der er en regulær fejl på telefonen. Det dækkes inden for garantiperioden, hvis der er en defekt i telefonen," forklarer Morten Jensen.
Elgiganten sender telefonerne på værksted, hvorefter regningen gøres op.
"Værkstedet sender en regning til producenten for de fejl, som værkstedet udbedrer," siger Jakob Reland.
Læs også: Android koster teleselskaberne milliarder af kroner