HP har efter flere måneders usikkerhed besluttet sig for at droppe salget af sin pc-division, der er en af verdens største.
Selskabet har afsluttet sin "gennemgang af strategiske alternativer," som det hedder i en udsendt pressemeddelelse og har på denne baggrund besluttet, at pc-divisionen alligevel ikke skal sælges.
"Efter vores analyse står det klart, at den bedste løsning for både kunder, partnere og aktionærer er at beholde PSG (pc-divisionen Personal Systems Group. Red) inde i HP," lyder det fra Meg Whitman.
Fyret på gråt papir
Hun tiltrådte fornylig som topchef for HP, efter forgængeren, den tidligere SAP-chef Leo Apotheker, blev fyret på gråt papir efter under et år i chefstolen. Det kan du læse mere om her.
Det regnes for givet, at netop Leo Apothekers udmelding om, at HP overvejede at sælge sin pc-division, var et af de udslagsgivende argumenter for at fyre ham.
Udmeldingen skabte nemlig stor usikkerhed om hele HP's fremtid, da pc-forretningen i selskabet er et af verdens allerstørste.
Samtidig traf Leo Apotheker en række andre beslutninger med omfattende konsekvenser. Dem kan du læse mere om her.
Sammenhængskraft
Ifølge HP har den strategiske gennemgang af pc-forretningens fremtid blandt andet ført til en erkendelse af, at pc-divisionen bidrager i meget stor grad til HP's samlede brand samt til den samlede værdi, som kunderne henter på HP's produkter.
"Det bekræfter HP's forretningsmodel og den værdi, der er i den for kunder og aktionærer. PSG er en central del af HP's strategi," meddeler selskabet.
Al balladen om HP's pc-division skyldes, at alle de store it-selskaber som IBM, Dell, HP og andre bevæger sig mere og mere over mod det lukrative service-marked og væk fra hardware-konsum-markedet, der er præget af benhård konkurrence og bittesmå indtjeningsmarginer.
IBM besluttede for flere år siden at sælge sin pc-forretning til kinesiske Lenovo, mens Dell fornylig garanterede, at pc-forretningen fortsat vil være central for selskabet, selv om det bevæger sig over i service-markedet.
Dette skyldes synergi-effekter, brand-værdi og sammenhængskraft, har Dell oplyst.
Læs også:
HP helt bimmelim: Sejler rundt i øst og vest
Derfor vil HP stoppe med at bygge pc'er
HP forsøger at berolige nervøse danske partnere