2011 har været et hektisk år på det danske mobilmarked.
En mobilkrig af de helt store har verseret, hvor først Onfone førte an, indtil selskabet blev købt af TDC, mens Telenors lavprisselskaber CBB og BiBob de seneste måneder har ført an med kampagner.
Nu ser det imidlertid ud til, at der igen er ro på markedet.
Og det er der også behov for, mener Telenors direktør for privatmarkedet, Mattias Ringqvist.
"Det bliver vigtigt for Danmark som nation og os som teleselskab, at vi har et afkast på vores investeringer, så vi kan investere i infrastruktur," siger Mattias Ringqvist.
Hvis ikke der kommer ro på markedet, begynder Danmark at sakke bagud på infrastruktur-delen, mener direktøren.
"I Sverige er de i gang med at udbygge 4G-nettet på landsplan, og det koster meget at gøre det, og skal vi som industri have mulighed for at gennemføre den slags investeringer fortsat i Danmark, så skal der være rentabilitet i forretningen," fortæller han.
Telenors datterselskaber sænkede pris
Telenor har dog selv bidraget til priskrigen ved at køre kampagner med lavprisselskaberne CBB og BiBob.
Frem til slutningen af september var CBB det selskab, der havde de mest aggressive priser med en mobilpakke med fem timers tale, fri sms, mms samt data for 119 kroner.
Mattias Ringqvist mener dog ikke, at Telenor selv har været med til at intensivere priskrigen.
"Jeg er ikke sikker på, at det var os, der pressede priserne. Vi havde en kampagneperiode, og der var andre, som satte prisen ned til det halve i en to måneders kampagneperiode," siger han.
Ikke desto mindre er omsætningen per kunde faldet hos Telenor som følge af mobilkrigen. Samtidig er det dyrt at føre krig.
"Vi ved jo, at det her år har været utrolig dyrt i marketingomkostninger efter et voldsomt tryk fra mange spillere, som vil have deres stemme hørt," siger Ringqvist.
Mobildata mangler business case
De senere år har mobilbranchen fået et helt nyt vækstområde, som nærmest er eksploderet. Mobildata. Antallet af danskere med mobilt bredbånd er i dag cirka 800.000, mens flere og flere også bruger datatjenester via mobiltelefonen.
Men ifølge Mattias Ringqvist har branchen ikke formået at gøre det til en god forretning.
"Det er lidt bekymrende, at vi hidtil i branchen ikke har formået at tage os betalt for data. Det stiller store krav til investeringer i infrastruktur, hvis vi skal give en oplevelse af høj kvaltiet på datasiden, og hvis ikke indtægterne kommer, så bliver det svært at finde motivationen til at investere i endnu mere datakapacitet og hastighed i nettet," siger direktøren.
Tidligere i år fortalte topchefen for mobiltelefoni i Telia-koncernen, Håkan Dahlström, at data bør takseres på en ny måde.
"Vi bliver nødt til at være modige og prøve nye forretningsmodeller, for de nuværende er ikke holdbare," sagde Håkan Dahlström i februar på Mobile World Congress i Barcelona.
Chefen hos Telenor Danmark, Jon Erik Haug, fremhævede først på året, at priskrigen i Danmark var så intens, at det var svært at afsætte midler til at investere i en infrastruktur, der kunne leve op til den forhenværende regerings mål om 100 megabit-bredbånd til alle i år 2020.
Telia og Telenor har i Danmark besluttet at gå sammen om et fælles mobilnet. På den måde holder de omkostningerne nede.