Artikel top billede

DanID står til bod for kæmpe NemID-nedbrud

DanID risikerer at skulle betale bod for det timelange NemID-nedbrud i sidste uge.

Læs også:

Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde

DanID betaler dyre lærepenge hver eneste måned

Den 1. september 2011 bød på det hidtil værste nedbrud for NemID.

Ifølge Nets, der ejer NemID-firmaet DanID, varede nedbruddet fra lidt i halv syv om morgenen til klokken 09:40.

Et nedbrud af den varighed er nok til, at DanID overskrider løftet om en oppetid på 99,9 procent.

Dermed står selskabet til at blive tildelt en bod.

"I kontrakten har vi en model for, hvordan sådan noget skal håndteres," forklarer Palle H. Sørensen, der er centerleder i IT- og Telestyrelsen.

Han forklarer, at DanID umiddelbart står til en bod, men at oppetiderne kun udgør en del af de ting, der måles på.

Kundesupport og svartider er andre parametre, der spiller ind, når det hver måned vurderes, om DanID lever op til kontrakten.

"Det bliver regnet sammen til et indeks, som så udløser en nedsættelse i driftsbetalingen. Men de eksakte beløb har vi ikke endnu."

Afventer detaljeret rapport

Når NemID rammes af nedbrud, modtager Palle H. Sørensen altid en SMS få minutter efter, nedbruddet er registreret.

Derefter oplyser han sit baggland om situationen - og holdes samtidig løbende informeret om status via emails fra DanID.

"Det er også fast rutine, at vi får en redegørelse omkring årsagen. Vi vil gerne vide, hvad årsagen er, og om der kan gøres noget, så samme fejl ikke gentager sig," fortæller Palle H. Sørensen, der nu afventer denne redegørelse fra DanID.

En serie nedbrud i 2010 resulterede i, at DanID skulle stå skoleret over for IT- og Telestyrelsen med en redegørelse om driftsstabiliteten.

Selskabet skulle også flere gange betale bod til Staten for ikke at overholde oppetider eller svartider eller support på NemID.

2011 har imidlertid budt på NemID-oppetider, der levede op til kontrakten, forklarer Palle H. Sørensen.

"Fra januar og til juli har de haft en pæn drift. Der er så andre forhold, der spiller ind - eksempelvis har supporten ikke altid levet op til det, der står i kontrakten," siger han.

Læs også:

Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde

DanID betaler dyre lærepenge hver eneste måned




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere